Disputas: Cecilie Bhandari Hartberg

Cand.med. Cecilie Bhandari Hartberg ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Brain structure and the relationship with neurocognitive functioning in schizophrenia and bipolar disorder – MRI studies

• 1. opponent: Professor Lars Nyberg, Institutionen för strålningsvetenskaper, Umeå universitet, Sverige
  • 2. opponent: Associate Professor Kerstin von Plessen, Department of Neurology, Psychiatry and Sensory Sciences, Københavns Universitet, Danmark
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Theresa Wilberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor emerita Berit Grøholt, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Ingrid Agartz, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Cecilie Bhandari Hartberg har i sin avhandling undersøkt hjernestruktur og dens sammenheng med kognitiv funksjon hos pasienter med schizofreni og bipolar lidelse.
Schizofreni og bipolar lidelse er alvorlige psykiske lidelser som forekommer hos 1-2 % av befolkningen. Lidelsene blir diagnostisert på bakgrunn av symptomer på henholdsvis psykose, og mani og depresjon, men begge lidelser er også kjennetegnet ved kognitiv svikt. Resultatene fra avhandlingen viser at pasienter med schizofreni og bipolar lidelse har tildels like sykdomsrelaterte endringer i hjernen, dvs. reduksjon av hjernebark og dypereliggende hjernestrukturer, men at endringene er mer uttalt ved schizofreni. Videre viser resultatene at individuelle forskjeller i hjernestruktur har sammenheng med kognitiv prestasjon på flere områder, som hukommelse, verbale evner og målrettet adferd. Disse sammenhengene er i hovedsak like for syke og friske personer, slik at man ikke kan konkludere med at det er endringene i hjernestruktur som forårsaker kognitiv svikt ved disse lidelsene.
Tidligere vitenskapelige studier har gitt indikasjoner på at det finnes forandringer i hjernestruktur ved schizofreni og bipolar lidelse, men funnene er sprikende, noe som kan skyldes metodiske svakheter. Det er mangel på studier som sammenligner hjernestrukturforandringer mellom disse to lidelsene til tross for at man har funnet felles genetisk sårbarhet for sykdomsutvikling. To uavhengige utvalg med pasienter og friske kontroller ble undersøkt med MR av hjernen. Kognitiv funksjon ble kartlagt med nevropsykologiske tester.
Resultatene fra avhandlingen har gitt økt kunnskap om biologiske hjerneforandringer ved alvorlig psykiatrisk sykdom og bidratt med bedre forståelse av sammenhengen mellom hjernens oppbygning og kognitive funksjon.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 1. sep. 2011 11:13 - Sist endret 10. nov. 2014 14:01