Disputas: Unn Kristin Hansen Haukvik

Cand.med. Unn Kristin Hansen Haukvik ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effects of obstetric complications on brain morphology in schizophrenia

1. opponent: Professor Peter Falkai, University of Göttingen, Tyskland
2. opponent: MD, Ph.D. Christina Dalman, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor emeritus Astrid Nøklebye Heiberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Steinar Lorentzen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Ingrid Agartz, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Unn Haukvik presenterer i denne avhandlingen fire MR-studier av sammenhengen mellom svangerskaps- og fødselskomplikasjoner og hjernestrukturer hos personer med schizofreni. Hovedfunnene er at svangerskaps- og fødselskomplikasjoner henger sammen med forandringer i enkelte hjernestrukturer både hos personer med schizofreni og hos friske. Svangerskaps- og fødselskomplikasjoner kan ikke forklare forskjeller i hjernestruktur mellom personer med schizofreni og friske.
Bakgrunnen for avhandlingen er at personer med schizofreni har økt forekomst av svangerskaps- og fødselskomplikasjoner som lav fødselsvekt, for tidlig fødsel og surstoffmangel, sammenlignet med friske. Komplikasjonene kan påvirke utviklingen av nervesystemet og medføre endret hjernestruktur. Ved schizofreni kan man se avvik i hjernestruktur blant annet i form av mindre hippocampusvolum, tynnere hjernebark og endrede foldingsmønstre i hjernebarken, sammenlignet med friske. Målet med denne avhandlingen var å undersøke hvorvidt svangerskaps- og fødselskomplikasjoner kunne relateres til slike forskjeller, og om en slik antatt sammenheng ble påvirket av genetisk variasjon i gener som vi vet er involvert i utviklingen av nervesystemet og som har blitt vist som sårbarhetsgener for schizofreni. MR-bilder av hjernen og genanalyser av 54 voksne personer med schizofreni og av 54 voksne friske personer ble tatt ved Karolinska Institutet, Stockholm. Informasjon om svangerskaps- og fødselskomplikasjoner ble hentet fra orginale fødselsjournaler.
Studiene viser at det ikke er sammenheng mellom svangerskaps- og fødselskomplikasjoner og tykkelsen på hjernebarken eller volum av basalgangliene (små områder involvert i kontroll av bevegelser), hverken hos pasienter eller friske. Det er en sammenheng mellom svangerskaps- og fødselskomplikajoner og hjernebarkens folding i et område i venstre hjernehalvdel, et område involvert i språkfunksjoner (Broca’s område), hos både pasienter og friske. Det er også en sammenheng mellom volum av hippocampus (et område involvert i hukommelse) og alvorlige svangerskaps- og fødselskomplikasjoner hos både pasienter og friske, og denne sammenhengen ser ut til å påvirkes av genetisk variasjon i et gen involvert i glutamatmetabolismen (en signalsubstans i hjernen).

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 7. jan. 2011 14:46 - Sist endret 7. jan. 2011 14:54