Disputas: Stig Heir

Cand.med. Stig Heir ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Focal Cartilage Defects in the Knee.

1. opponent: Professor Fredrik Almqvist, Department of Orthopaedic Surgery, Gent University Hospital, Gent, Belgia
2. opponent: Professor Håkan Alfredson, Idrottsmedicinska Enheten, Umeå Universitet, Umeå
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Inger Holm, Avdeling for helsefag, Institutt for helsefag og samfunn, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Cecilie Røe, Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Lars Engebretsen, Ortopedisk avdeling, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Bruskskader i kneet – et uløselig problem?
Skader i kneets leddflater er vanlig og reduserer pasientenes livskvalitet like mye som slitasjegikt (artrose) der protesekirurgi tilbys som behandling. Leddflatene i kneet består av et lag med brusk som er sårbart for skader også hos yngre mennesker, og ofte i forbindelse med andre skader i kneet som f.eks. korsbåndsskader. Brusken har generelt dårlig tilhelingsevne, men grad av tilheling er avhengig av hvor i leddet skaden sitter. Uansett om bruskskadene opereres eller ikke, blir ikke pasientene helt bra over tid. Resultatene etter to av dagens teknikker for bruskkirurgi varierer fra individ til individ og må regnes som uforutsigbare.
Funnene presenteres av ortopedkirurg og idrettslege Stig Heir i doktorgrads-avhandlingen Focal Cartilage Defects in the Knee. Heir, som daglig jobber på Martina Hansens Hospital i Sandvika, og som også er tilsluttet Senter for Idrettskadeforskning NIH, har utført studiene som ligger til grunn for avhandlingen sammen med kollegaer fra Oslo Universitetssykehus Ullevål og AHUS. De fire studiene er delvis pasientbaserte, delvis basert på eksperimentelle arbeider ved Institutt for Kirurgisk Forskning Rikshospitalet.
Det er fortsatt for lite kunnskap om de avgjørende faktorer for gode resultater ved brusk-kirurgi, og mer forskning må til på dette feltet for å komme frem til bedre behandlings-metoder.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 15. apr. 2011 09:46 - Sist endret 28. apr. 2011 09:38