Disputas: Joachim Horn

Cand.med. Joachim Horn ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Intramedullary nailing of long bone fractures. Experimental in-vivo and in-vitro studies.

1. opponent: Professor Stephan Perren, AO Research Institute, Davos, Sveits
2. opponent: Sykehussjef Kari Indrekvam, Kysthospitalet i Hagevik, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Knut Strømsøe, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Kjell Brøndbo, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Olav Reikerås, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Eksperimentelle studier viser at behandling av brudd i de lange rørknoklene kan bli ytterligere forbedret ved ulike design på margnagler og kirurgiske teknikker. Bruddbehandling i de lange rørknokler med margnagle er en etablert metode for de fleste brudd i underekstremiteten, men også i økende grad i overekstremiteten. Imidlertid er denne behandlingen fortsatt forbundet med høy forekomst av komplikasjoner, hvor de mest alvorlige er postoperativ infeksjon og manglende tilheling. I slike tilfeller kan konsekvensene for pasientene være katastrofale og føre til implantat fjerning, langvarig sykehusinnleggelse, svikt av implantatet, nødvendig amputasjon og til og med død. Dette var grunnlaget for Joachim Horn og medarbeidere for deres eksperimentelle forskning for å forbedre ytelsen av margnagler i bruddbehandlingen.
Avhandlingen Intramedullary nailing of long bone fractures - Experimental in-vivo and in-vitro studies er basert på to dyrestudier og to studier på kadaverknokler fra mennesker. Studiene viser at margnagler med mindre samlet overflateareal og ”dead space” hadde bedre motstand mot infeksjoner. Videre kunne det vises at fiksasjon av både tibia og fibula ved brudd i leggbeinet, samt modifikasjoner av låseskruer i form av en vinkelstabil forbindelse mellom margnagle og skruene, forbedrer stabiliteten i bruddfikseringen. Økt stabilitet vil høyst sannsynlig forbedre bruddtilhelingen.
Resultatene fra dette forskningsarbeidet bør inkluderes i den samlede kliniske beslutningsprosessen når fordeler og ulemper ved bruk av forskjellige design på implantater og kirurgiske teknikker vurderes for å oppnå et best mulig behandlingsresultat for pasientene.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 27. jan. 2011 15:23 - Sist endret 27. jan. 2011 15:29