Disputas: Johannes E. Roksund Hov

Cand.med. Johannes E. Roksund Hov ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Functional genetics in primary sclerosing cholangitis: Studies of the bile acid receptor TGR5 and genes in the HLA complex.

1. opponent: Professor David H. Adams, Centre for Liver Research, Inst. For Biomedical Research, Medical School, University of Birmingham, England

2. opponent: Forsker Stefan Johansson, Center for Medical Genetics and Molecular Medicine, Haukeland universitetssykehus, Bergen

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Vessela Kristensen, Avd. for klinisk molekylærbiologi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Ludvig M. Sollid, Senter for immunregulering, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Tom Hemming Karlsen, Norsk senter for PSC, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Oslo universitetssykehus HF

I en ny avhandling studeres hvordan gener i immunsystemet og galleomsetningen kan bidra til alvorlig gallegangssykdom. Primær skleroserende cholangitt (PSC) er en kronisk betennelsestilstand i gallegangene som fører til leversvikt og er den vanligste årsaken til levertransplantasjon i Norge.  Man har ingen effektiv medisinsk behandling, og mekanismene som fører til PSC er nærmest ukjente. En tendens til familiær opphopning taler for at genetikk spiller en rolle. I avhandlingen ”Functional genetics in primary sclerosing cholangitis: Studies of the bile acid receptor TGR5 and genes in the HLA complex” har Johannes Espolin Roksund Hov og medarbeidere undersøkt i detalj deler av arvematerialet hvor tidligere studier viser at det finnes varianter som disponerer for PSC. I en studie av et genområde på kromosom 2 pekes det på genet for gallesyrereseptoren TGR5 som en mulig bidragsyter. TGR5 påvirker gallens sammensetning og aktiviteten i visse betennelsesceller. En rekke nye varianter av TGR5-genet ble  identifisert og viste seg å endre TGR5 sin struktur eller funksjon. I studier av HLA-området på kromosom 6 pekes det på to andre mekanismer som kan bidra til PSC. I én studie fant man at genvarianter som bidrar til økt aktivitet i en type hvite blodceller (NK-celler) hadde høyere forekomst ved PSC, noe som tyder på at disse kan være involvert i sykdomsprosessen. I en annen studie ble det funnet at HLA-DR-molekylet har spesielle kjennetegn ved PSC, noe som kan bidra til at pasientene er disponert for immunresponser mot bestemte proteiner. Slike immunresponser er sentrale i såkalte autoimmune sykdommer og kan tenkes å forklare hvorfor PSC rammer akkurat galleveiene. Avhandlingen taler for at forstyrrelser i immunsystemet og gallesyrereguleringen bidrar til PSC og gir flere ledetråder for videre studier. Økt forståelse av sykdomsmekanismene er i neste omgang avgjørende for å kunne utvikle ny behandling.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 6. sep. 2011 08:59 - Sist endret 21. jan. 2013 08:53