Disputas: Kanutte Huse

Cand.scient. Kanutte Huse ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): The role of bone morphogenetic proteins in normal and malignant lymphocytes

• 1. opponent: Professor Carl-Henrik Heldin, Ludwiginstitutet för cancerforskning, Uppsala Universitet, Sverige
  • 2. opponent: Professor Anders Sundan, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Trondheim
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Forsker Vibeke Sundvold Gjerstad, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Ludvig A. Munthe, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Erlend B. Smeland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Beinmorfogene proteiner regulerer immunforsvaret og kan påvirke kreftutvikling
Beinmorfogene proteiner, en gruppe vekstfaktorer som regulerer dannelsen av brusk og bein, kan hemme utvikling og vekst av immunceller. Dette er en av konklusjonene i PhD-avhandlingen til cand. scient. Kanutte Huse. Videre fant Huse og kolleger at lymfekreftceller kan unnslippe den veksthemmende påvirkningen av beinmorfogene proteiner, og dette kan ha betydning for utvikling og behandling av lymfekreft.
I en immunreaksjon vil to typer immunceller, B- og T-celler, stimuleres til å dele seg hurtig og utvikle seg til effektorceller med spesifikke oppgaver. B-cellene utvikles til plasmaceller som produserer og skiller ut antistoff. En finstemt regulering av immunreaksjonen er viktig for at immunforsvaret skal angripe fremmede virus og bakterier, og ikke kroppens friske celler. I studien er det vist at B-cellene produserer mindre antistoff når de påvirkes av beinmorfogene proteiner, og at dette skyldes hemming av både vekst og utvikling til plasmaceller. Også utviklingen av T-celler blir hemmet av beinmorfogene proteiner. Studien viser dermed at beinmorfogene proteiner kan regulere immunreaksjoner.
Lymfekreft er kreft som har oppstått fra immunceller i lymfeknuter. Huse fant at mens noen lymfekreftceller delte seg saktere ved kontakt med beinmorfogene proteiner, var det andre kreftceller der veksten ikke ble hemmet. Siden kreft karakteriseres ved ukontrollert celledeling, er det naturlig å tenke seg at motstandsdyktigheten mot beinmorfogene proteiner kan være et steg i kreftutviklingen.
Celler har et nettverk av signalmolekyler som formidler kommunikasjon når cellen utsettes for ytre påvirkning som for eksempel beinmorfogene proteiner. Huse har kartlagt dette nettverket og deretter kartlagt endringer i nettverket som kan forklare motstandsdyktigheten i lymfekreftcellene. Disse endringene kan være nye mål for behandling av lymfekreft.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 15. juni 2011 14:44 - Sist endret 10. nov. 2014 14:01