Disputas: Pauline Isakson

Cand.scient. Pauline Isakson ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): The role of autophagy in clearance of protein aggregates

• 1. opponent: Professor Ana Maria Cuervo, Albert Einstein College of Medicine, New York, USA
  • 2. opponent: Professor Paolo Salomoni, UCL Cancer Institute, London, United Kingdom
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Erik Dissen, Institutt for medisinske basalfag, Universietet i Oslo

Professor Håvard Attramadal, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Førsteamanuensis Anne Simonsen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Sammenrag

Nedbrytning av overflødig og skadet materiale i kroppens celler er viktig for at cellene skal fungere normalt. Autofagi, eller selv-spising, er en nedbrytningsprosess, hvor det materialet som skal brytes omsluttes av en membran (autofagosom), som deretter fraktes til cellens nedbrytningsstasjon (lysosomet). Autofagi er blant annet viktig for fjerning av aggregerte proteiner i hjernen, som ellers kan hope seg opp og forårsake nevrodegenerering, som for eksempel Alzheimers og Huntingtons sykdom.

I sin forskning har Pauline Isakson undersøkt autofag nedbrytning av protein aggregater i ulike nevrodegenerative modeller. Pauline og hennes medarbeidere har funnet at proteinene Alfy og p62, ved å binde både til proteinaggregater og til autofage membraner, danner bindeleddet mellom aggregatene og autofagosomet. I sitt arbeid har Pauline og hennes medarbeidere brukt både cellelinjer, primær nerveceller og bananfluer som modell, og funnet at aggregert Huntingtin hoper seg opp når Alfy fjernes. Det mest interessante funnet er at aggregatene reduseres betydelig når mengden Alfy økes. Dette kan være et viktig funn med tanke på behandling av pasienter med nevrodegenerative sykdommer.

Pauline har også studert nedbrytning av onkoproteinet PML/RARA som forårsaker akutt promyelocytic leukemi. PML/RARA hemmer myeloid differensiering og pasienter med denne formen for leukemi blir behandlet med medikamenter (arsenic trioxide (ATO) og all-trans retinoic acid (ATRA)) som er vist å stimulere nedbrytning av PML/RARA og derved differensiering av umodne blodceller. I dette studiet viser Pauline at autofagi bidrar til nedbrytning av PML/RARA og at ATO og ATRA induserer autofag nedbrytning av PML/RARA. Dette studiet viser at manipulering av autofagi være viktig i terapi mot kreft.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 21. sep. 2011 10:33 - Sist endret 10. nov. 2014 14:02