Disputas: Asgeir Johannessen

Cand. med. Asgeir Johannessen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Antiretroviral treatment of HIV/AIDS in rural Tanzania: Long-term outcome and simplified monitoring tools.

1. opponent: Professor Thumbi Ndung’u, University of KwaZulu-Natal, Durban, Sør-Afrika

2. opponent: Dekan Nina Langeland, Det medisinsk-odontologiske fakultet, Universitetet i Bergen

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Gunnar Aksel Bjune, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Johanne Sundby, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Johan N. Bruun, Universitetet i Oslo

Ny metode kan gi bedre HIV-behandling i Afrika

Lege og forsker Asgeir Johannessen ved Oslo Universitetssykehus har testet ut en forenklet metode for påvisning av behandlingssvikt hos HIV-pasienter i fattige land.

HIV/AIDS er en av vår tids største helseproblemer, med 33 millioner smittede og 2 millioner dødsfall årlig. De siste årene har man begynt å tilby moderne HIV-behandling i fattige land, men dårlig infrastruktur og mangel på laboratorieutstyr er store utfordringer.

I sin avhandling Antiretroviral treatment of HIV/AIDS in rural Tanzania: Long-term outcome and simplified monitoring tools fant Johannessen og hans kolleger at langtidseffekten av moderne HIV-behandling var like god hos pasienter på Haydom sykehus i Tanzania som i vår del av verden. Likefullt, etter 3-4 års behandling hadde ca 15% utviklet resistens, og disse pasientene vil utvikle AIDS og dø dersom man ikke fanger dem opp i tide. Men i fattige land er laboratorietester for påvisning av behandlingssvikt sjelden tilgjengelige.

Enklere metoder for å påvise behandlingssvikt er derfor essensielt for å avgjøre hvem som trenger å skifte til nye medisiner. Johannessen og hans kolleger fant at blod tørket på filterpapir var en pålitelig metode for måling av virusmengde og resistens. Siden tørket blod, i motsetning til plasma, kan oppbevares og transporteres i romtemperatur, vil denne metoden kunne anvendes selv i avsidesliggende områder i Afrika.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 10. juni 2011 10:57 - Sist endret 10. nov. 2014 14:02