Disputas: Syed Sajid Hussain Kazmi

Cand.med. Syed Sajid Hussain Kazmi ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Lower limb oedema in patients with proximal femoral fracture. A study of pathogenetic mechanisms

1. opponent: Fagdirektør Harald Noddeland, Vestre Viken HF, Drammen
2. opponent: Avdelingssjef Trine Sand Kaastad, Oslo universitetssykehus HF
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Arild Nesbakken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Tom Heier, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Einar Stranden, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hoftebrudd er en av de vanligeste årsaker til sykehusinnleggelse av eldre mennesker. Etter operasjon for hoftebrudd kommer ofte en hevelse i det opererte beinet. Hevelsen kan forårsake stivhet og tyngdefornemmelse. Dette kan vanskeliggjøre postoperativ mobilisering, noe som øker risiko for komplikasjoner som for eksempel blodpropp i beinet. Mekanismen bak utviklingen av denne hevelsen ved hoftebrudd har vært lite beskrevet, selv om kunnskap om dette er viktig for best mulig behandling av pasienten. I denne avhandlingen har cand. med. Syed Sajid Hussain Kazmi studert omfanget av denne hevelsen og mulige mekanismer for at den oppstår.
Kazmi har siden februar 2003 undersøkt pasienter behandlet for to typer hoftebrudd. Den ene typen er lårhalsbrudd, som er et relativ mindre brudd i forhold til det pertrochantære bruddet i øvre del av lårbeinet. Operasjonen for pertrochantære brudd er også mer omfattende og studien viser at etter denne type brudd utvikler pasienter betydelig mer hevelse i beina.
Kazmi og medarbeidere har vist at betennelsesreaksjon (inflammasjon), utløst av bruddskade og selve operasjonen for bruddet forårsaker forstyrrelser i væskebalansen i vevet. De finner en forskyvning i forholdet mellom proteinkonsentrasjon i kapillærene og vevet utenfor i bruddbenet som øker risiko for hevelse. I tillegg til dette finner de også betydelig øket kapillær permeabilitet (”lekkhet”) i bruddbeinet. I tillegg til dette mistenkes øket væsketrykk i kapillærer som en følge av betennelsen, som ytterligere øker tendens til hevelse.
Kazmi konkluderer med at alle pasienter med hoftebrudd utvikler betydelig hevelse i det opererte beinet og som dermed kan hindre rask mobilisering av disse pasienter etter operasjonen. Kazmi forslår å bruke elastiske støttestrømper og tilstrebe gangtrening for å forebygge eller behandle postoperativ hevelse i bena hos pasienter med hoftebrudd.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 14. jan. 2011 13:08 - Sist endret 17. jan. 2011 09:03