Disputas: Kathinka Dæhli Kurz

Cand.med. Kathinka Dæhli Kurz ved Institutt for klinisk medisin, Klinikk for diagnostikk og intervensjon vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Dynamic MRI: An important tool in problem-solving of breast abnormalities

1. opponent: Associate Professor Edward Azavedo, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm, Sverige
2. opponent: Professor Ulrich Bick, Berlin Universitatskrankenhaus Charite, Berlin, Tyskland
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Avdelingsoverlege Ellen Schlichting, Avdeling for bryst- og endokrinkirurgi, Kreft- og kirurgiklinikken, Oslo universitetssykehus HF

Leder av disputas:  Professor Nils-Einar Kløw, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Per Skaane, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Kathinka Kurz, Seksjonsoverlege ved Radiologisk avdeling, Stavanger Universitetssykehus, har forsket på MR undersøkelse av brystene. En MR-undersøkelse av brystene gjøres i dag blant annet på en del pasienter som skal opereres for brystkreft og på kvinner som har en arvelig høy risiko for å få brystkreft. MR-undersøkelsen gjøres etter at det er gjort mammografi og ultralyd og vil i noen tilfeller kunne gi supplerende informasjon om svulster og andre sykdommer i brystet. Til forskjell fra de fleste andre MR-undersøkelser, er undersøkelsen av brystene dynamisk. Pasientene får kontrastvæske i armen og en kan vurdere hvordan kontrastvæsken tas opp i for eksempel en svulst i brystet over tid.
I sin avhandling Dynamic MRI: An important tool in problem-solving of breast abnormalities har hun systematisk beskrevet fallgruber ved MR-undersøkelse av brystene. Det er viktig for legene som tolker bildene å kjenne til fallgrubene for å kunne stille riktig diagnose og dermed gi riktig behandling til pasientene. En enkelt undersøkelse består av mange hundre bilder, gjerne også over 1000. Det ligger mye informasjon i bildene som ikke er synlig for det blotte øyet, og hun har sett på softwareløsninger for å gjøre denne informasjonen synlig. Utfordringen er å få til løsninger som er brukervennlige og sikre, slik at de kan brukes av leger i en travel hverdag på sykehuset. Til slutt har hun tatt for seg en type svulster i brystet, såkalte papillomer, som er en kjent fallgrube både ved mammografi, ultralyd og MR og har analysert disse svulstene mer i dybden.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 18. mars 2011 13:36 - Sist endret 21. mars 2011 10:02