Disputas: Zoya Lagunova

Cand.med. Zoya Lagunova ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Vitamin D status: UV-exposure, Obesity and Cancer

• 1. opponent: Overlege Amra Osmancevic, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Gøteborg, Sverige
  • 2. opponent: Seksjonsoverlege Elena Kamycheva, Universitetssykehuset Nord-Norge, Tromsø
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor emeritus Kaare M. Gautvik, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Sverre Heim, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Johan Moan, Fysisk institutt, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Sammenhengen mellom D-vitamin, soling, overvekt og kreft

Helseeffektene av ultrafiolett stråling (UV) fra sola og fra kunstige UV-kilder blir nå debattert i vitenskapelige tidsskrifter over hele verden. Mens man før fokuserte mest på negative effekter, som hudkreft, er man blitt mer nyansert, og ser også på de positive effektene, i første rekke slike som er knyttet til D-vitaminproduksjon.

Et av våre viktigste funn er at et lavt D-vitaminnivå øker risikoen for tunge kreftformer, som kolonkreft og brystkreft. Særlig gjelder dette pasienter med overvekt som ofte har lave D-vitaminnivå i blodet. Det skyldes at D-vitaminet er fettløselig, og en god del av det vil da fanges i fettvevet, slik at det hindres i å komme ut i blodet. I tillegg er det trolig slik at overvektige soler seg mindre enn normalvektige.
Soling er vår viktigste D-vitaminkilde. Vitamin D-nivået er 30-200 % høyere i sommerhalvåret enn midtvinters. Heldigvis trenger vi bare litt sol for å få nok D-vitamin. Vår siste undersøkelse viste at moderat soleksponering om sommeren gir like mye D-vitamin som 50 μg / dag (2000 IE) D-vitamin inntak.

Men solstråling kan være farlig om dosene og intensiteten blir for store. De fleste hudkrefttilfeller (ca 10 000 per år i Norge) skyldes solstråling. Det er nødvendig å nyansere informasjonen til publikum, slik at flere kan få riktige og helsebringende soldoser, uten at hudkreftfaren øker. Mye tyder på at moderate, ikke – ”brennende” doser, jevnt fordelt over tid, gir mye D-vitamin, men minimal økning i kreftfare.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 28. nov. 2011 15:14 - Sist endret 10. nov. 2014 14:04