Disputas: Kirsti Solberg Landsverk

Cand.scient. Kirsti Solberg Landsverk ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Radiation-induced cell cycle checkpoints in malignant lymphocytes

1. opponent: Professor Bo Stenerlöw, Institutionen för radiologi, onkologi och strålningsvetenskap, Uppsala Universitet, Sverige
2. opponent: Professor Stein Kvaløy, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Vessela N. Kristensen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Sverre Erik Kjeldsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Trond Stokke, Oslo universitetssykehus HF, Radiumhospitalet

Strålebehandling er en etablert metode for behandling av kreft, enten alene eller i kombinasjon med cellegift og/eller kirurgi. Cand.scient. Kirsti Solberg Landsverk har i sin PhD-avhandling studert effektene av røntgenstråling på cellelinjer fra maligne lymfocytter. Effektiviteten av denne behandlingsformen avhenger av hvilke genetiske egenskaper kreftcellene har. For å få mer kunnskap om hvorfor kreftceller responderer forskjellig på strålebehandling, har de molekylære mekanismene som aktiveres etter strålingsindusert DNA skade blitt studert.
Landsverk og kolleger har funnet at røntgenstråling hindrer celler med endret funksjon av et bestemt protein (TP53) fra å dø ved apoptose etter behandling med en spesiell type cellegift. Dette funnet belyser kompleksiteten i å kombinere stråling og cellegift i kreftbehandling. Ved valg av behandlingsform må det tas hensyn til de molekylære faktorene i kreftcellen.
Fordi mange kreftceller har mistet evnen til å stoppe opp i en spesifikk fase av cellesyklus (G1 fase) er de avhengig av intakt stoppmekanisme i en annen fase (G2 fase) for å få tid til å reparere skaden og dermed overleve strålingsindusert DNA skade. I det videre arbeidet har Landsverk og kolleger studert i detalj de molekylære mekanismene som kontrollerer stoppmekanismen i G2 fase. Hemming av denne mekanismen vha spesifikke medikamenter kan føre til at flere celler dør og strålebehandlingen virker bedre. Dette prinsippet kan utnyttes til å utvikle mer målrettet kreftbehandling.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 19. apr. 2011 14:57 - Sist endret 5. mai 2011 08:00