Disputas: Knut Husø Lauritzen

Cand.scient. Knut Husø Lauritzen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mitochondrial DNA damage in forebrain neurons of mice.

1. opponent: Associate Professor Tinna V. Stevnsner, Danish Aging Research Center, Aarhus universitet, Danmark
2. opponent: Professor Svein Bjelland, Institutt for matematikk og naturvitenskap, Universitetet i Stavanger
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Forsker Hilde Nilsen, Bioteknologisenteret, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jon Storm-Mathisen, Avd. for anatomi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Arne Klungland, CMBN, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Cand. scient. Knut Husø Lauritzen har studert konsekvensene av mitokondrielle DNA-skader i spesifikke nevroner hos mus. Han har vist at mitokondrielle DNA-skader fører til nedbrytning og død av nevroner, noe som også karakteriserer nevrodegenerative sykdommer. Mitokondrier er små organeller inne i en celle som produserer energi og som inneholder sitt eget arvestoff. Mitokondrier er viktige for nervevev som har et høyt energibehov. Mitokondrie-DNA (mtDNA) inneholder gener som koder for deler av elektrontransport kjeden, hovedsetet for den mitokondrielle energiproduksjonen. I tillegg er mitokondrier også en endogen kilde for reaktive oksygen enheter (ROS). Høye nivåer av ROS er skadelig for makromolekyler i en celle. I sin avhandling Mitochondrial DNA damage in forebrain neurons of mice har Husø Lauritzen utviklet en musemodell hvor mtDNA skades av et protein som induseres ved en spesiell diett. Dette er DNA-skader av en type som tidligere er lite undersøkt i mitokondrier. Husø Lauritzen og medarbeidere fant at nevroner i hippocampus, senteret i hjernen som er assosiert med læring og hukommelse og som er sterkt preget i sykdommer som Alzheimers, i stor grad påvirkes av mtDNA skader. Det ble observert uvanelig atferd med nedsatt evne til læring. Det ble også oppdaget kollaps av mitokondriell dynamikk og distribusjon, med opphopning av mitokondrier i den nevronale cellekroppen og påfølgende reduksjon i synapseområder der energi er viktig for overføring av nervesignaler. I tillegg ble det registrert en oppregulering av det cellulære antioksidant systemet i hippocampus, noe som tyder på høye nivåer av ROS. Studiene av Husø Lauritzen og medarbeidere understreker betydning av å opprettholde intakt mtDNA for å unngå tap av mitokondriell funksjon, og bekrefter en sterk assosiasjon mellom mtDNA skade og nevrodegenerativ sykdom.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 7. feb. 2011 13:52 - Sist endret 7. feb. 2011 14:07