Disputas: Annika E. Michelsen

Cand.scient. Annika E. Michelsen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Platelet-derived microparticles and biomarkers in atherosclerosis and inflammation.

• 1. opponent: Professor Tomas Lindahl, Institutionen för Biomedicin och Kirurgi, Linköpings universitet, Linköping, Sverige
  • 2. opponent: Professor Ingebjørg Seljeflot, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Ingvild Nordøy, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Geir Erland Tjønnfjord, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Frank Brosstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Blodplater sirkulerer i stort antall i blodet og er av betydning i utviklingen av hjerte-karsykdom da de ved aktivering kan frigi platemikropartikler (PMP) og andre substanser som kan medvirke til at aterosklerotiske plakk bygges opp og etter hvert sprekker. Annika E. Michelsen har brukt en ny metode for å bestemme mengden PMP i blod, og undersøkt to mulige markører for plakkdestabilisering.

I avhandlingen har Michelsen og medarbeidere vist at PMP i blod er forhøyet 1-4 år etter et hjerteinfarkt, til tross for medisinering og i fravær av nye infarkter eller andre alvorlige sykdommer. Mengden PMP viste seg å være forbundet med mengden av en markør for koagulasjon, hvilket indikerer at PMP er prokoagulante. Videre var mengden PMP høyere i personer med lavgradig fortetning av halspulsåren enn i personer med helt friske årer. PMP viste seg å øke hos personer som spiste et måltid rikt på mettet fett, noe som kan kobles til en sammenheng mellom usunn kost og hjerte-karsykdom.

Akutte hendelser som hjerteinfarkt eller hjerneslag oppstår oftest når aterosklerotiske plakk sprekker og danner grunnlag for en blodpropp i en åre som forsyner hjerte respektive hjerne med blod. Å finne en markør i blod som forutsier faren for slike hendelser er derfor av stor betydning. En ultralydsundersøkelse av halspulsåren kan bestemme plakkets størrelse og fettinnhold. I de to siste arbeidene beskrives to markører, proteinene granzym B og YKL-40, hos pasienter med alvorlig plakkdannelse på halspulsåren. Granzym B viste seg å være forhøyet i blod fra pasientene og spesielt hos de med fettrike plakk som er kjent for å oftest forårsake akutte hjerneslag. YKL-40 var også forhøyet hos pasientene og spesielt hos de med nylige slag eller små ”drypp”. YKL-40 var dessuten påvisbart i makrofagene i plakk fra halspulsåren. Det ble også påvist en mulig sammenheng mellom blodplater, YKL-40 og destabilisering av plakket som kan øke faren for et akutt hjerneslag.

Publisert 6. okt. 2011 09:09 - Sist endret 27. jan. 2016 09:41