Disputas: Nisha Mistry

Cand.med. Nisha Mistry ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Assessment of Left Ventricular Function in Patients With Recent ST-Elevation Myocardial Infarction

• 1. opponent: Overlege Tone Nedrum, Akershus universitetssykehus, Lørenskog
  • 2. opponent: Førsteamanuensis Rune Mo, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, NTNU, Trondheim
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Thor Edvardsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Dan Atar, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Sverre Erik Kjeldsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og stipendiat Nisha Mistry har i NORDISTEMI-studien (NORwegian study on DIstrict treatment of ST-Elevation Myocardial Infarction) forsket på pasienter med gjennomgått hjerteinfarkt og vurdert deres hjertefunksjon hvor etablerte og nyere metoder er tatt i bruk. Vurdering av hjertefunksjonen etter et hjerteinfarkt er viktig mht videre sykdomsforløp og overlevelse. Studien kan være av helse-økonomisk interesse.
Studien inkluderte 266 pasienter med hjerteinfarkt som ble behandlet med blodfortynnende og randomisert til enten umiddelbart koronarangiografi (undersøkelse før evt. utblokking) eller koronarangiografi ved et senere tidspunkt. Tre måneder senere var det ingen forskjell i hjertefunksjonen mellom gruppene som fikk tidlig og sen behandling . Hjertefunksjonen ble undersøkt med standard ultralyd, ultralyd med kontrast, isotop-undersøkelse og MR, hvor MR som er en dyr og tidkrevende metode, regnes som gullstandard.
I sin avhandling Assessment of Left Ventricular Function in Patients With Recent ST-Elevation Myocardial Infarction har Nisha Mistry vist at det er godt samsvar mellom MR og de andre rimeligere og mindre tidkrevende metodene. Videre har de vist at global strain, en ultralyd-metode som er billig, lite tidkrevende, mindre brukeravhengig og som kan utføres på de fleste sykehus, gir en meget presis vurdering av hjertefunksjonen.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 5. okt. 2011 12:19 - Sist endret 8. feb. 2022 09:36