Disputas: Jon Mordal

Cand.med. Jon Mordal ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Recent substance intake and drug influence among patients admitted to acute psychiatric wards. A cross-sectional study of toxicological findings, physician assessment and patient self-report in two Norwegian hospitals.

1. opponent: Professor emeritus Mats Berglund, Medicinska fakulteten, Lunds Universitet, Lund, Sverige
2. opponent: Førsteamanuensis Arne Vaaler, Psykiatrisk avdeling, Østmarka sykehus, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Theresa Wilberg, Klinikk for psykisk helse og avhengighet, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ingrid Melle, Klinikk for psykisk helse og avhengighet, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Jørgen G. Bramness, Senter for rus og avhengighetsforskning, Universitetet i Oslo

Rus i akuttpsykiatrien
Lege og forsker Jon Mordal har studert bruk av rusmidler blant pasienter innlagt ved akuttpsykiatriske avdelinger.
Mordal og medarbeidere viser at rusbruk er svært vanlig ved akuttpsykiatriske innleggelser. Misbruk av rusmidler kan ha negativ innvirkning på psykiatriske pasienters fysiske og psykiske helse, og kartlegging av rusbruk er viktig for den videre behandlingen. Mer enn 400 pasienter deltok i studien, som ble utført ved Lovisenberg Diakonale Sykehus i Oslo og Sørlandet Sykehus i Arendal. Med avanserte rusmiddelanalyser i blod og urin ble det påvist flere enn 20 ulike stoffer, og mange pasienter hadde inntatt mer enn ett rusmiddel. Medikamenter med ruspotensiale ble funnet hos cirka 50% av pasientene, alkohol hos 10% og illegale rusmidler hos 30%. Illegale midler var vanligst blant menn i alderen 18-36 år, hvor amfetamin ble påvist hos 40%. Både leger og pasienter vurderte nesten annenhver innleggelse som relatert til rusbruk. En av tre pasienter ønsket også hjelp for å endre sine rusvaner.
Ved akutte innleggelser kan det være vanskelig å skille symptomer på rusbruk og psykiske lidelser. Vanligvis kartlegges rusmiddelbruk med klinisk undersøkelse og eventuelt hurtigtester i urin. Mordal og medarbeidere viser at begge disse metodene er upresise sammenliknet med avansert laboratoriediagnostikk.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 29. apr. 2011 15:15 - Sist endret 29. apr. 2011 15:22