Disputas: Christoph Rainer Müller

Cand.med. Christoph Rainer Müller ved Institutt for klinisk medisin, Kreft- og kirurgiklinikken vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Novel approaches to the treatment of high grade sarcomas

1. opponent: Overlege Lars Hjorth, Skånes universitetssjukhus, Lund, Sverige
2. opponent: Seniorforsker Paula de Angelis, Oslo universitetssykehus HF
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Overlege Anders Walløe, Oslo universitetssykehus HF

Leder av disputas:  Professor Stein Kvaløy, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Gunnar Sæter, MSD Norway

Fremtidens behandling av bindevevskreft
Lege og forsker Christoph Müller beskriver i sin doktoravhandling fremtidens strategier for å forbedre overlevelsen av kreftpasienter med sjeldne bindevevssvulster.

Mens kirurgi er avgjørende for å oppnå lokal tumorkontroll har den ingen effekt på allerede påvist spredning. Aggressive bindevevssulster har ofte ikke detekterbar spredning (metastaser) på diagnosetidspunktet. Pasientenes prognose avhenger derfor i stor grad av effektiv medikamentell behandling.

I avhandlingen Novel strategies to the treatment of high grade sarcomas finner Christoph Müller at moderne behandling av osteosarkom utnytter potensialet til dagens cellegiftbehandling på en tilnærmet optimal måte. Resultatene vil derfor trolig ikke bli vesentlig bedre uten at vi tar i bruk nye og annerledes virkende medikamenter. En substans som har vært tilgjengelig lenge er interferon. Müller sannsynliggjør i en oppfølgingsstudie av en serie svenske pasienter at tillegg av interferon redder flere liv en kirurgi alene. Interferon undersøkes for tiden videre i en stor europeisk-nordamerikansk samarbeidsstudie. Den biologiske mekanismen for interferon - effekten er fortsatt uklar og er i avhandlingen forsøkt belyst ved dyrestudier. Trolig vil det trenges helt nye substanser og behandlingsprinsipper i fremtiden. Som følge av økt kunnskap om kreftcellens biologi søkes det nå etter medikamenter med effekt på nøye definerte signaleringsveier i cellen. Müller og medarbeidere har undersøkt et nytt molekyl, Nutlin 3a, i cellekulturer. Resultatene er lovende og kan bidra til videre utvikling av substansen for behandling av spesielle typer bindevevssulster.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 4. mai 2011 10:51 - Sist endret 5. mai 2011 10:55