Disputas: Kristin Meisdalen Müller

Cand.pharm. Kristin Meisdalen Müller ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Stimulation of cell proliferation by agonists activating G protein-coupled receptors: Signalling mechanisms involved and interaction with receptor tyrosine kinases.

1. opponent: Professor Anita Sjölander, Institutionen för Laboratoriemedicin, Skånes Universitetssjukhus, Malmö, Sverige

2. opponent: Professor Gunhild Mari Mælandsmo, Institutt for kreftforskning, Oslo universitetssykehus, Radiumhospitalet

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Bjørn Steen Skålhegg, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Foreløpig uavklart

Veileder

Professor Dagny Sandes, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin

Samspill mellom ulike faktorer i regulering av cellevekst
Farmasøyt Kristin Meisdalen Müller har studert hvordan hormoner og andre substanser som virker via G-proteinkoplede reseptorer regulerer cellevekst i normale og maligne celler. Det er velkjent at både vekstfaktorer og hormoner og andre agonister som virker på G-proteinkoplede reseptorer kan stimulere cellevekst. Blant agonister som stimulerer G-proteinkoplede reseptorer er særlig prostaglandiner mye studert. Prostaglandiner er involvert i regulering av en rekke viktige funksjoner i kroppen. De kan også spille en rolle i utvikling av sykdommer, særlig ulike betennelsessykdommer og kreft. I den sammenheng er det interessant at en rekke studier har vist at regelmessig bruk av acetylsalicylsyre (aspirin) eller andre betennelsesdempende legemidler (NSAIDs) gir en signifikant reduksjon i risiko for utvikling av kreft i tykktarm/endetarm. I sin avhandling Stimulation of cell proliferation by agonists activating G protein-coupled receptors: Signalling mechanisms involved and interaction with receptor tyrosine kinases har Kristin Meisdalen Müller og hennes kolleger studert leverceller og funnet at prostaglandin E2 (PGE2) virker via ulike reseptorer og intracellulære signalmekanismer i normale og maligne celler. I normale celler virker PGE2 uavhengig av vekstfaktoren EGF, og forsterker effekten av EGF, mens i maligne celler virker PGE2 indirekte ved å frigjøre vekstfaktorer som virker på reseptoren for EGF. Videre studier i maligne celler fra bukspyttkjertel og tykktarm viser at andre agonister som virker via G-proteinkoplede reseptorer kan stimulere cellevekst via mekanismer som både er avhengige og uavhengige av reseptoren for EGF, og som varierer mellom ulike typer celler. Det er de siste årene introdusert flere medikamenter til kreftbehandling som virker ved å hemme signaler fra EGF-reseptoren, og det er derfor viktig å forstå hvordan disse vil påvirke cellevekst i celler som også er stimulert via andre reseptorer.

For mer informasjon

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini