Disputas: Inger-Lise Nesvold

M.H.Sc. Inger-Lise Nesvold ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Arm and shoulder problems in breast cancer survivors. Measurement and relationship to aspect of quality of life

1. opponent: Overlege Niels Kroman, Brystkirurgisk klinikk, Rigshospitalet, København, Danmark
2. opponent: Forsker Jorunn Helbostad, Institutt for nevromedisin, NTNU, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Olav Engebråten, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Rolf Kåresen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Alv A. Dahl, Oslo universitetssykehus HF, Radiumhospitalet

Plager i arm og skulder har i mange år vært den mest vanlige bivirkningen etter behandling for brystkreft. I denne studien har fysioterapeut Inger-Lise Nesvold og medarbeidere undersøkt 256 pasienter med hensyn på slike plager. Pasientene svarte også på et spørreskjema 4 og 7år etter behandlingen. Alle pasienter hadde etter kirurgi fått strålebehandling mot brystveggen og mot armhulen, og de fleste hadde fått cellegift, ofte kombinert med hormonbehandling. Studien inkluderte psykometrisk testing av et kanadisk spørreskjema (KAPS) hvis norske oversettelse ble funnet velegnet til å kartlegge disse pasienters arm/ skulder problemer.
Vi fant at en tredjedel av kvinnene hadde nedsatt bevegelighet i arm/skulder og 1 av 7 kvinner var plaget av lymfødem i armen. Arm/skulder plager var hyppigere blant kvinner som hadde fjernet brystet sammenlignet med de som hadde gjort brystbevarende kirurgi. Arm/skulder problemer var assosiert med nedsatt fysisk og mental livskvalitet. Vi fant også at det var signifikant dårligere livskvalitet blant de med nedsatt bevegelighet sammenlignet med dem med lymfødem. Sammenlignet med kvinner uten disse problemer var flere kvinner med skulder/arm problemer ute av arbeidslivet, trente mindre og rapporterte dårligere helse. Resultatene fra spørreundersøkelsene viste at både selvrapporterte arm/skulder plager og redusert livskvalitet var relativt stabil fra 4 til 7 år etter behandling for brystkreft.
Funnene understreker behovet for god oppfølging av brystkreftopererte som får kirurgi og stråleterapi. Mens mye oppmerksomhet tradisjonelt har vært rettet mot lymfødem etter brystkreftbehandling, viser denne studien at mer oppmerksomhet bør bli viet til diagnose og behandling av nedsatt bevegelighet i arm/ skulderregionen.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 19. apr. 2011 15:13 - Sist endret 19. apr. 2011 15:19