Disputas: Britt Elin Øiestad

Cand.polit. Britt Elin Øiestad ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Knee osteoarthritis and knee function after anterior cruciate ligament reconstruction. Long term results

1. opponent: Associate professor Harald Roos, Skånes universitetssjukhus, Malmø, Sverige
2. opponent: Associate professor Roland Thomeé, Avdelingen för ortopedi, Sahlgrenska universitetssjukhus, Gøteborg, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Seniorforsker Bård Natvig, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Anne Marit Mengshoel, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor May Arna Risberg, Norges idrettshøgskole

Over halvparten av pasienter som har gjennomgått fremre korsbåndskirurgi får påvist kneleddsartrose etter 10-15 år. Men til tross for høy forekomst av særlig mild artrose, så opprettholder pasientene god knefunksjon over tid. Kneleddsartrose er en tilstand der brusk- og benstrukturer i kneleddet gradvis ødelegges og endres, noe som kan føre til smerter og nedsatt funksjon i dagliglivet. I sin avhandling Knee osteoarthritis and knee function after anterior cruciate ligament reconstruction. Long term results har Britt Elin Øiestad og medarbeidere fulgt 258 pasienter som ble operert for fremre korsbåndsskade i perioden 1990-1997 og undersøkt knefunksjon over tid og artroseforekomst 10-15 år etter operasjon.

Et viktig funn ved studien er at pasienter som har pådratt seg både korsbånds- og meniskskade og som har høyere alder ved operasjonstidspunktet har størst sannsynlighet for å utvikle artrose. Videre fant forskerne at kneleddsartrose hos tidligere korsbåndsopererte gir mer symptomer i form av hevelse og redusert bevegelsesutslag i kneet sammenlignet med de som ikke utvikler artrose. Men bare pasienter med alvorlig grad av artrose ser ut til å ha mer smerter, nedsatt funksjon og redusert livskvalitet sammenlignet med de som ikke utvikler artrose 10-15 år etter operasjon.

Avhandlingen inneholder også en systematisk oversiktartikkel over alle studier innefor feltet som har fulgt fremre korsbåndspasienter over 10 år etter operasjon. I denne studien fant man at forekomsten av artrose over 10 år etter operasjonen varierte fra 0 % til 48 %. I tillegg fant man at det er behov for en ensartet måte å klassifisere artrose på da det i dag eksisterer flere klassifikasjonssystemer som gjør at artroseforekomsten etter fremre korsbåndsskade varierer betydelig på tvers av studier og også i forhold til metodisk kvalitet på studiene.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 14. jan. 2011 12:37 - Sist endret 14. jan. 2011 13:00