Disputas: Pia Osenbroch

Siv.ing. Pia Osenbroch ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Characterization of mitochondrial function in three distinct model systems for Cockayne Syndrome, hCMV-infection and NSC differentiation.

1. opponent: Professor Tinna Stevnsner, Department of Molecular Biology, Århus Universitet, Århus, Danmark
2. opponent: Førsteamanuensis Karl Johan Tronstad, Cellnett, Inst. for biomedisin, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Kristin Austlid Taskén, Klinikk for kreft og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Bente Halvorsen, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Førsteamanuensis Lars Eide, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Sivilingeniør Pia Osenbroch og kolleger har studert mitokondriene (cellenes energiprodusenter) i tre ulike modellsystemer for sykdom, virusinfeksjon og stamcelle-differensiering. Forskningen har resultert i belysning av svekkede mitokondrier i sykdomsmodellen, manipulerte mitokondrier i virusmodellen, og mitokondriell modning i stamcelle-modellen. Mitokondriene er essensielle for cellenes evne til å overleve. Ved nedsatt energiomsetning oppstår mitokondriesykdom, noe som er estimert til å treffe rundt 1 av 7 000-11 000 pasienter. Symptomene er varierte, ofte alvorlige og organ-spesifikke, og sentralnervesystemet er spesielt sensitivt for nedsatt energiproduksjon. Mitokondrienes rolle i ulike tilstander er komplisert og uklar, men kan avgjøre balansen mellom liv og død. Gjennom doktoravhandlingen Characterization of mitochondrial function in Cockayne Syndrome, human Cytomegalovirus infection and neural stem cell differentiation har det blitt påvist mitokondriell dysfunksjon i den alvorlige neurodegenerative sykdommen Cockayne Syndrome. Modellen var preget av skader på det mitokondrielle DNAet, og dårlig overlevelse ved forstyrrelser av energiproduksjonen. Sammenheng mellom DNA skader og overlevelsesevne kunne ikke bekreftes.
De virusinfiserte cellene opplevde sterk økning i mitokondriefunksjonen, som ble vist å støtte virus-produksjonen. Økningen var potensielt uavhengig av det mitkondrielle DNAet. Differensiert stamceller opplevde sterk økning av mitokondriene, noe som manifesterte seg som balansert vekst av det mitokondrielle DNAet med påfølgende gen-uttrykk, vekst av den mitokondrielle massen, og vekst av respirasjonssystemet. Denne modningsprosessen ble vist å være avhengig av et friskt mitokondrielt DNA.
De ulike modellene har gitt innsikt i forskjellige måter å regulere mitokondriene på, samt belyst den enkelte modellens avhengighet av eller påvirkning på mitokondriene.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 30. des. 2010 20:54 - Sist endret 30. des. 2010 21:06