Disputas: Sella Aarrestad Provan

Cand.med. Sella Aarrestad Provan ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Predictors of cardiovascular disease in rheumatoid arthritis

1. opponent: Professor George Kitas, Russels Hall Hospital, Dudley, England

2. opponent: Professor Torbjørn Omland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ingrid Os, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Jan Peder Amlie, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Tore Kristian Kvien, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Medveiledere

Professor Dan Atar og professor Stefan Agewall, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

En ny studie viser at pasienter med aktiv leddgikt har økt risiko for hjerte-karsykdom. Tidlig og aktiv sykdomsbehandling kan imidlertid redusere risikoen.

Mennesker med leddgikt (revmatoid artritt) har økt forekomst av hjerte-karsykdom. Lege og forsker Sella Aarrestad Provan har sammen med medarbeidere undersøkt sammenhengen mellom sykdomsaktivitet ved leddgikt og risiko for hjerte-karsykdom i avhandlingen: ”Predictors of cardiovascular disease in rheumatoid arthritis”.

153 mennesker med etablert leddgikt ble i 2007-8 undersøkt ved Diakonhjemmet Sykehus i Oslo som del av en oppfølgingsstudie. 86 mennesker uten revmatisk sykdom deltok i studien som kontroller.  For å kartlegge risiko for hjerte-karsykdom ble flere markører for tidlig hjertesykdom benyttet. En slik markør er åreveggsstivhet som måles ved hjelp av en ikke-invasiv probe over pulsårer, en annen er N-terminal pro brain natriuretic peptide (NT-proBNP)  som kan måles i blodet.

Avhandlingen viser en sammenheng mellom høye betennelsesmarkører i blodet tidlig i leddgiktssykdommen og økt risiko for hjerte-karsykdom etter 10 år. Mennesker med aktiv leddgikt har dessuten større risiko for hjerte-karsykdom sammenlignet med mennesker med leddgikt i rolig fase (remisjon) og mennesker uten leddgikt. Disse funnene tyder på at tidlig og aktiv sykdomsbehandling kan redusere risikoen for senere hjerte-karsykdom. Prosjektet har også undersøkt faktorer som kan indikere en økt risiko for død hos pasienter med leddgikt. Pasienter med dårlig funksjonsevne har økt risiko for død over en 10 års periode. Imidlertid viser man at også biomarkøren NT-proBNP gir informasjon om risiko for død, en sammenheng som ikke tidligere er vist hos pasienter med leddgikt.

Publisert 5. aug. 2011 09:34 - Sist endret 28. aug. 2015 09:33