Disputas: Dag Henrik Reikvam

Cand.med. Dag Henrik Reikvam ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Mucosal homeostasis and inflammatory bowel disease.

• 1. opponent: Associate Professor David Artis, Dept. of Microbiology, Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania, Philadelphia, USA
  • 2. opponent: Professor Johan Söderholm, Institutionen för klinisk och experimentell medicin, Avdelning för kirurgi och klinisk onkologi, Linköpings universitet, Sverige
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Johanna Olweus, Institutt for kreftforskning, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Lars Aabakken, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Finn-Eirik Johansen, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Dag Henrik Reikvam har belyst sentrale elementer i slimhinnenes immunsystem ved tarmbetennelse. Avhandlingen “Mucosal homeostasis and inflammatory bowel disease” har gitt kunnskap som kan bidra til nye angrepspunkter i behandlingen av tarmbetennelsesykdommene ulcerøs kolitt og Crohns sykdom. Tykktarmen hos pattedyr inneholder en bakterieflora (“mikrobiota”) bestående av over 1000 ulike bakterierarter. Bakteriene er i totalt antall er ti ganger så mange som alle cellene i kroppen. Det er derfor nødvendig for pattedyr å opprettholde en stabil barriere mot disse bakteriene og en våpenhvile med dem. To typer alvorlig tarmbetennelse, ulcerøs kolitt og Crohns sykdom, er kjennetegnet av en defekt i denne barrieren og en skadelig betennelse rettet mot de normale bakteriene i tarmen. Ubehandlet gir disse to sykdommene også økt risiko for tykktarmskreft. Sammen med kollegaer har Dag Henrik Reikvam funnet at to sentrale celletyper i immunsystemet, kalt makrofager og regulatoriske T-celler, er ulikt fordelt i tarmslimhinnen hos barn og voksne med ulcerøs kolitt og Crohns sykdom. Dette kan forklare hvorfor de to sykdommene arter seg ulikt hos barn og voksne. I dyreeksperimentelle modeller har Dag Henrik Reikvam i samarbeid andre forskere vist at manglende utskillelse av antistoffer til tarmhulen endrer mikrobiotaens sammensetning og reduserer tarmens evne til å opprettholde våpenhvilen med bakteriene. Mangelen på antistoffer kompenseres til en viss grad av økt produksjon av andre typer bakteriedrepende molekyler.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 26. aug. 2011 10:30 - Sist endret 17. jan. 2013 15:29