Disputas: Kristin Valborg Reinertsen

Cand.med. Kristin Valborg Reinertsen ved Institutt for klinisk medisin, Kreft- og kirurgiklinikken vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Long-term effects after treatment for breast cancer stage II/III: A clinical study combined with translational research

1. opponent: Professor Marianne Ewertz, Odense Universitetshospital, Odense, Danmark
2. opponent: Overlege Steinar Lundgren, St.Olavs Hospital, Trondheim, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Dag E. Undlien, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Stein Kvaløy, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Sophie D. Fosså, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lavt stoffskifte og fatigue etter brystkreft
Lege og forsker, Kristin Valborg Reinertsen, og medarbeidere har funnet at kvinner behandlet for brystkreft har tre ganger så høy forekomst av lavt stoffskifte (hypothyreose) som jevngamle kvinner uten tidligere krefthistorie. Dette skyldes økt utvikling av lavt stoffskifte etter brystkreftbehandlingen, og det er sterke holdepunkter for at strålebehandling mot nedre del av halsen bidrar til denne økningen.
Forskerne viser også at omtrent 30% opplever kronisk fatigue og 25% vedvarende fatigue plager opptil 10 år etter brystkreftbehandlingen. Psykiske problemer, fedme og ubehag i det brystkreftbehandlede området var forbundet med vedvarende fatigue plager. Det er også mulig at kronisk betennelse kan bidra til fatigue etter brystkreft. Diagnostisert hypothyreose og enkelt-base endringer i utvalgte betennelses- relaterte gener var imidlertid ikke forbundet med fatigue.
Studien omfatter 403 kvinner uten tilbakefall, og undergrupper av disse, behandlet for brystkreft med spredning til lymfeknuter i armhulen i perioden 1998-2002 med cellegift og/eller hormonbehandling og strålebehandling mot bryst/brystvegg, armhule og nedre del av hals. Kvinnene svarte på spørreskjemaer og fikk tatt blodprøver i en studie av langtidsbivirkninger etter brystkreftbehandlingen gjennomført 2-10 år etter kreftdiagnosen.
Basert på studiens resultater anbefales nå årlig kontroll av stoffskiftet hos kvinner som har gjennomgått strålebehandling mot nedre del av hals. Om reduksjon av psykiske problemer, fedme og ubehag i det brystkreftbehandlede område også vil redusere fatigue blir viktig å studere i fremtidige studier. Videre bør et større utvalg av enkelt-base endringer i betennelses- relaterte gener undersøkes for å klargjøre betydningen av slike enkelt-base endringer for utvikling av fatigue.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 12. mai 2011 12:31 - Sist endret 12. mai 2011 12:38