Disputas: Erlend Rennemo

Cand.med. Erlend Rennemo ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Second Primary Tumores in Head and Neck Cancer.

1. opponent: Professor Eva Munck-Wikland, Öron-, näs- och halskliniken, Karolinska universitetssjukhuset, Huddinge, Stockholm

2. opponent: Professor Jan Olofsson,  ØNH-avdelingen, Haukeland universitetssykehus, Bergen

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Sigbjørn Smeland, Kreft- og kirurgiklinikken, Institutt for klinisk medisin, UiO

Professor Erik Schrumpf, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, UiO

Veileder

Ulf Zätterström, ØNH-avdelingen, Institutt for klinisk medisin, UiO

Økt risiko for ny kreft etter gjennomgått øre-nese-halskreft. Pasienter som har hatt kreft i munnhule, svelg eller strupe har økt forekomst av ny kreftsykdom.  Lege Erlend Rennemo ved Oslo Universitetssykehus - Rikshospitalets Øre-nese-halsavdeling, setter i sin doktoravhandling lys på nye krefttilfeller hos pasienter med tidligere øre-nese-halskreft. Ny kreftsykdom oppstår oftest hos pasienter under 66 år med lite utviklet opprinnelig sykdom. Hvert år etter første kreftdiagnose opplever 3 til 4 av 100 kreftpasienter et nytt krefttilfelle. Den nye sykdommen er vanskeligere å kontrollere og bare 20% lever etter 5 år. Dette er en vesentlig årsak til at langtids overlevelse hos øre-nese-halskreft pasienter er uforandret til tross for forbedret behandling de siste tiårene. Mange tilbakefall er ny kreftutvikling og ikke vekst av opprinnelig kreftsykdom. Ny kreftutvikling skyldes ikke-synlige forandringer i slimhinnen – forstadier som kan utvikles videre til kreft dersom pasienten fortsetter å røyke og ha et høyt alkoholforbruk. Rennemo viser at stråling kan påvirke forstadiene, slik at ny kreftsykdom utvikler seg sjeldnere blant pasienter som får strålebehandling mot den første kreftsykdommen. Effekten av stråling er virksom i omtrent fem år. Nye krefttilfeller øker deretter -  sannsynligvis fordi nye forstadier oppstår. Stråling påfører ikke pasienter kreft de første 15 årene etter gitt behandling. To samtidige tilfeller av øre-nese-halskreftkreft er sjeldent. Ved utredning av 2016 øre-nese-halskreftpasienter hadde 26 pasienter to kreftsvulster. Hos 2/3 befant begge svulstene seg i munn, svelg eller strupe. I løpet av de neste 6 månedene ble 23 pasienter diagnostisert med ny kreft; sykdom som sannsynligvis var tilstede ved første utredning. Overlevelsen var ikke forskjellig blant disse to gruppene. Ikke-bestrålte pasienter med små lokaliserte svulster har høyest risiko for utvikling av ny kreft. Røykeslutt og redusert alkoholinntak er viktig.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 16. sep. 2011 10:56 - Sist endret 17. jan. 2013 15:28