Disputas: Ernst Kristian Rødland

Cand.med. Ernst Kristian Rødland ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Immunopathogenesis of infections with Aspergillus fumigatus.

1. opponent: Professor Øystein Bruserud, Hematologisk avdeling, Haukeland universitetssykehus, Bergen
2. opponent: Overlege Per Sandven, Nasjonalt folkehelseinstitutt, Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Rolf E. Walstad, Lungeavdelingen, St. Olavs Hospital, Trondheim

Leder av disputas:  Professor Tore Abrahamsen, Kvinne- og barnklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Stig S. Frøland, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Ernst Kristian Rødland har studert hvordan muggsoppen Aspergillus fumigatus kan infisere og gi blodpropp hos pasienter med svekket immunforsvar. Moderne medisinsk behandling av alvorlig sykdom som for eksempel blodkreft, har ført til økt forekomst av infeksjoner med muggsopp. Aspergillus fumigatus er den muggsoppen som oftest gir sykdom. Det er vanskelig å påvise denne infeksjonen og tilgjengelig behandling er ikke god nok. Mange dør av aspergillose.
I sin avhandling Immunopathogenesis of infections with Aspergillus fumigatus har Ernst Kristian Rødland og medarbeidere studert hvordan enkelte forsvarsceller reagerer på Aspergillus fumigatus, og hvilke immun-mekanismer som aktiveres. Mulige måter soppen lurer immunforsvaret på ble også oppdaget.
Blodpropp i lunger og hjerne rammer ikke sjelden pasienter med alvorlig muggsoppinfeksjon. Aktiverte blodplater spiller en sentral rolle ved denne komplikasjonen. I sitt arbeid har Rødland og medarbeidere vist at Aspergillus aktiverer blodplater samt påvirker tendensen til å utvikle blodpropp via andre mekanismer. Det blir i tillegg beskrevet hvordan blodplatene kan spille en viktig rolle i bekjempelsen av soppinfeksjoner.
Arbeidet er gjort som rent eksperimentelle studier på cellekulturer i laboratoriet, og med analyser på blodprøver fra pasienter med Aspergillus infeksjoner. Den kliniske relevansen av laboratorieforsøkene er derfor belyst, og har bidratt til bedre forståelse for infeksjoner forårsaket av Aspergillus fumigatus.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 31. jan. 2011 15:12 - Sist endret 1. feb. 2011 10:25