Disputas: Kristin Lie Romm

Cand.med. Kristin Lie Romm ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Depression, social anxiety and self-esteem in first episode psychosis – a cross-sectional study

1. opponent: Docent Lena Flyckt, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige

2. opponent: Professor Tore Sørlie, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Edle Ravndal, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Erik Falkum, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Førsteamanuensis Jan Ivar Røssberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Kristin Lie Romm har undersøkt pasienter med en førstegangspsykose med henblikk på depresjon, sosial angst og redusert selvfølelse. Studien finner at disse tilstandene er vanlige og ikke nødvendigvis kun symptomer på den underliggende psykoselidelsen, men faktiske tilleggslidelser. De kan betraktes som et utslag av emosjonelle forstyrrelser, som tradisjonelt har vært viet lite oppmerksomhet når det gjelder forståelsen av ulike psykoselidelser. Studien peker på flere faktorer som mulige forklaringer på disse forstyrrelsene. Blant annet ser det ut til å være kjønnsforskjeller når det gjelder forekomst og bakgrunn for utvikling av depresjon, hvor kvinner bl.a. er overrepresentert når det gjelder antall depressive episoder før debut av psykoselidelsen. Funksjonsevne før debut av psykoselidelsen ser også ut til å ha betydning for utvikling av både depresjon, sosial angst og redusert selvfølelse. Spesielt viktig er vedkommendes funksjonsevne i sosiale sammenhenger. Videre ser det ut til at lav selvfølelse kan ha en direkte effekt på utviklingen av hallusinasjoner og vrangforestillinger. Sist, men ikke minst, synes sterk sosial angst å bidra til redusert livskvalitet selv når man tar høyde for grad av psykotiske symptomer og depresjon.

Behandlingsfokuset har i stor grad vært på medikamentell behandling av psykosesymptomer som vrangforestillinger og hallusinasjoner. Funnene i denne avhandlingen viser viktigheten av å ha et fokus også på emosjonelle forstyrrelser.  Både depresjon, sosial angst og selvfølelse er relevante mål for psykoterapeutiske intervensjoner hos pasienter med en psykoselidelse.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 12. aug. 2011 11:07 - Sist endret 8. feb. 2022 09:39