Disputas: Irene Sandven

Master of Public Health Irene Sandven ved Institutt for klinisk medisin, Kvinne- og barneklinikken vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The case-control method in obstetrics and gynecology: etiology of hyperemesis gravidarum

1. opponent: Professor Svein Rasmussen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Bergen, Norge
2. opponent: Professor Ingar Holme, Oslo universitetssykehus HF, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Cathrine Staff, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Tom Gunnar Tanbo, Institutt for klinisk medisin,

Veileder:  Michael Abdelnoor, Oslo universitetssykehus HF, Norge

I avhandlingen ”The case-control method in obstetrics and gynecology: etiology of hyperemesis gravidarum” har Irene Sandven og medarbeidere gjennomgått forskjellige kasusbaserte design og bruken av dem innen fagfeltet obstetrikk/gynekologi. I tillegg studeres årsaker til alvorlig svangerskapskvalme (hyperemesis gravidarum) ved bruk av kasus-kontroll designet. Avhandlingen presenterer nyttig kunnskap i klinisk epidemiologisk forskningsmetode innenfor et viktig kvinnehelseproblem.

Alternative kasusbaserte design, som ”nøstet kasus-kontroll”, ”kasus-kohort” og ”kasus-kryssning” studier, var relativt sjeldent brukt innen obstetrikk/gynekologi sammenlignet med det klassiske kasus-kontroll design. Mange studier av årsaker til alvorlig svangerskapskvalme var basert på det klassiske kasus-kontroll designet. Helicobacter pylori (H.pylori) kan være én mulig årsak til alvorlig svangerskapskvalme. Resultater fra en kasus-kontroll studie peker i retning av at H.pylori øker risikoen for alvorlig svangerskapskvalme med et dose-respons mønster sterkere blant Afrikanske kvinner sammenlignet med ikke-Afrikanske kvinner. Også ut fra en meta-analyse av 25 kasus-kontroll studier synes H.pylori å være assosiert med en økt risiko for alvorlig svangerskapskvalme. En svakere sammenheng ble funnet i studier med en klar definisjon av alvorlig svangerskapskvalme sammenlignet med studier uten denne egenskapen, og i studier av nyere dato sammenlignet med studier av eldre dato. Svakheter innenfor grunnleggende elementer av studie design og analyse ble avdekket blant majoriteten av 48 kasus-kontroll studier som undersøkte forskjellige årsaker til alvorlig svangerskapskvalme. Studiene var publisert i perioden 1978 – 2008 og undersøkte i hovedsak hormonelle, metabolske og gastrointestinale risikofaktorer for alvorlig svangerskapskvalme.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 8. apr. 2011 07:48 - Sist endret 8. apr. 2011 07:55