Disputas: Ulf Eirik Wangsvik Sigurdsen

Cand.med. Ulf Eirik Wangsvik Sigurdsen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Tibial bone healing: Experiments with external fixation and intramedullary nailing

1. opponent: Professor David Marsh, University College London, UK
2. opponent: Professor Jan Erik Madsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ida R. Bukholm, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Olav Røise, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Førsteamanuensis Stein Erik Utvåg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Ulf Eirik Wangsvik Sigurdsen har studert bruddtilhelingen i skinnebeinet (lat. os tibia). Leggbrudd er en skade som rammer alle typer mennesker, unge som gamle. Ustabile leggbrudd hos voksne krever vanligvis kirurgisk behandling og kan behandles ved flere metoder, men det vanlige er bruk av metallstativ festet i knokkelen over og under bruddet og som går gjennom huden (ekstern fiksasjon) eller med en metallnagle gjennom marghulen over bruddet (margnagling). Mange spørsmål gjenstår om hva som er optimal behandling av slike brudd og hvordan en kan evaluere bruddtilhelingen som foregår i knokkelen.
I sin avhandling Tibial bone healing: Experiments with external fixation and intramedullary nailing har Ulf Eirik Wangsvik Sigurdsen og hans medarbeidere gjennom 5 biomekaniske, eksperimentelle studier med forsøksdyr vist at: 1] margnagling ga bedre bruddtilheling i form av mineralisering og bøyestyrke enn ved bruk av ekstern fiksasjon, 2] komprimering over ekstern fiksasjon i tidlig fase av bruddtilhelingen hadde ingen effekt på mineralisering eller bøyestyrke av bruddet, 3] ved konvertering av ekstern fiksasjon til margnagle kort tid etter brudd ga bruk av tynnere margnagle bedre mineralisering enn bruk av en tykkere, stivere margnagle, 4] ved konvertering av ekstern fikasjon til margnagle ga tidlig konvertering (etter 7 dager) bedre mineralisering og bøyestyrke av bruddet enn senere konvertering (14 og 30 dager) og 5] bøyestyrken i bruddtilhelingen viste en systematisk samvariasjon med mineraliseringen nært bruddstedet målt med tredimensjonal røntgenteknikk (kvantitativ datatomografi), men bare for brudd behandlet med margnagle og i den tidlige fasen av beintilhelingen.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 28. feb. 2011 18:43 - Sist endret 28. feb. 2011 18:57