Disputas: Solveig Sirnes

M.Sc. Solveig Sirnes ved Institutt for klinisk medisin, Kreft- og kirurgiklinikken vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The connexin gene family in cell communication and cancer

1. opponent: Professor Marc Mesnil, Institut de physiologie et biologie cellulaires, Université de Poitiers, Frankrike
2. opponent: Professor Øystein Bruserud, Institutt for indremedisin, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Dagny Sandnes, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Edgar Rivedal, Oslo universitetssykehus HF

Cellekommunikasjon i kreftutvikling
Cellene i kroppen kommuniserer seg imellom på flere forskjellige måter. Direkte kommunikasjon mellom celler skjer via gap junction kanaler som finnes mellom de fleste celletyper i kroppen. Sivilingeniør Solveig Sirnes har under arbeidet med sin PhD avhandling, ”The connexin gene family in cell communication and cancer”, undersøkt hvordan slik cellekommunikasjon påvirker kreftutvikling.

Resultatene viser at kreftceller fra tykktarm ikke kommuniserer fordi kanalproteinene er feillokalisert, eller cellen har sluttet å produsere dem. Pasienter som har svulster med nedsatt mengde av et av disse kanalproteinene (Connexin43) har dårligere prognose enn andre pasienter. Dette kan tenkes brukt i vurdering av hvorvidt pasienter bør få ekstra kjemoterapeutisk behandling.

Det finnes 21 forskjellige gap junction kanalproteiner hos mennesket. Sirnes og medarbeidere har undersøkt uttrykk av kanalproteinene i normal tykktarm og i svulster fra tykk- og endetarm. Det viser seg at seks av kanalproteinene er uttrykt i normal tarm, og at uttrykket av et av dem (Connexin45) er skrudd av i tykk- og endetarmssvulster pga reversible metylerings-endringer i DNA.

Mange kreftfremkallende stoffer stenger gap junction kanalene. Sirnes og medarbeidere undersøkte de underliggende mekanismer for slik hemming av cellekommunikasjon med det kreftfremkallende stoffet TPA. TPA førte til store endringer i gap junction-strukturen, og i tillegg fant man at flere signalveier er involvert i blokkeringen av gap junction kanalene.

Disse studiene gir økt forståelse av betydningen av intercellulær kommunikasjon under kreftutvikling som kan få betydning i fremtidig kreftbehandling.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 30. mars 2011 10:33 - Sist endret 30. mars 2011 10:43