Disputas: Tone Margrethe Olsbu Skaali

Cand.med. Tone Margrethe Olsbu Skaali ved Institutt for klinisk medisin, Klinikk for kirurgi og nevrofag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cognitive function in testicular cancer patients: prospective studies of self-reported and neuropsychological function

1. opponent: Seniorforsker Sanne Belle Schagen, Department of Psychosocial Research and Epidemiology, Netherlands Cancer Institute
2. opponent: Professor Hans Von Der Maase, Rigshospitalet, København, Danmark
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Kjell Magne Tveit, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Stein Olav Kvaløy, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Sophie D. Fosså, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Kognitiv funksjon etter cellegift for testikkelkreft
Det har de siste år blitt reist spørsmål ved om behandling med cellegift kan gi bivirkninger i form av redusert kognitiv funksjon (problemer med hukommelse og konsentrasjon), på folkemunne kalt "chemobrain". Lege og forsker Tone Skaali har undersøkt kognitiv funksjon hos pasienter behandlet for testikkelkreft. Dette på bakgrunn av at cisplatin, en cellegift som kan gi perifer nerveskade, er en viktig del av cellegiftkurene mot testikkelkreft.
Skaali og medarbeidere gjennomførte en prospektiv studie med nevropsykologisk testing og kartlegging av selvrapporterte kognitive problemer hos 122 pasienter med testikkelkreft behandlet i perioden 2006-9. Pasientene ble undersøkt rett etter diagnosen (baseline) og igjen ett år etter endt behandling. Avhandlingen omfatter også en studie av selvrapporterte kognitive problemer hos 347 pasienter inkludert i behandlingsstudier på 1990-tallet.
Blant pasientene behandlet på 1990-tallet, da det var lite oppmerksomhet om ”chemobrain”, var det lik forekomst av selvrapporterte kognitive problemer ved 1-års kontroll hos de som fikk cellegift sammenliknet med de som fikk strålebehandling.
I studien fra 2006-9 fant man ingen forskjell mellom tre behandlingsgrupper (ingen cellegift, èn kur med cellegift eller flere kurer) i andel pasienter med en reduksjon i nevropsykologiske testresultater fra baseline til ett års oppfølging. Om lag 20% av pasientene rapporterte likevel noe mer kognitive problemer ved ett års oppfølging sammenlignet med baseline. En slik økning av selvrapporterte problemer var relatert til økt nivå av psykisk stress og trettbarhet (fatigue) ved ett års oppfølging og til behandling med cellegift, men samsvarte ikke med en reduksjon i nevropsykologiske testresultater.
Funnene i avhandlingen gir ikke støtte for at cisplatinbasert cellegift for testikkelkreft har negativ effekt på pasienters kognitiv funksjon målt med nevropsykologiske tester ett år etter endt behandling. Dette funnet bør bekreftes i større prospektive studier.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 30. mars 2011 12:42 - Sist endret 30. mars 2011 12:49