Disputas: Barbara Slatkowsky-Christensen

Cand.med. Barbara Slatkowsky-Christensen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Symptoms, Functional Aspects and Health Related Quality of Life in Patients with Hand Osteoarthritis

1. opponent: Associate professor Ingemar Petersson, Skåne universitetssykehus, Lund, Sverige
2. opponent: Professor Francis Berenbaum, Hospital Saint-Antoine, Paris, Frankrike
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Nina Vøllestad, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Gunnar Husby, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Tore K. Kvien, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Symptomer, funksjon og livskvalitet er betydelig nedsatt hos pasienter med håndartrose
Lege og forsker Barbara Slatkowsky-Christensen har i sin doktorgradsavhandling Symptoms, Functional Aspects and Health Related Quality of Life in Patients with Hand Osteoarthritis belyst sykdomsbyrden ved håndartrose.

Artrose, tidligere kalt slitasjegikt, er den hyppigste, mest utbredte revmatiske sykdommen. Forekomsten av artrose øker med alderen og stadig flere må leve med sykdommen siden befolkningen lever lengre. Interessen for artrosepasienter, særlig håndartrose, har vært beskjeden og man har hatt lite kunnskap om sykdomsbyrden ved denne tilstanden.

I perioden 2000-2003 ble 209 pasienter med håndartrose grundig studert ved klinisk undersøkelse (særlig vurdering av ledd), røntgen av hender, blodprøver og ved utfylning av spørreskjema som kartlegger leddsykdommer og måler livskvalitet. Pasientene ble sammenliknet med pasienter med leddgikt, som antas å være en mer alvorlig revmatisk sykdom, og ”friske” kontrollpersoner. Håndartrosepasienter rapporterte like mye, tildels mer, smerte enn leddgiktspasienter og begge pasientgrupper viste atskillig nedsatt livskvalitet i forhold til kontrollene.

Barbara Slatkowsky-Christensen og medarbeiderne har kunnet vise at pasienter med håndartrose plages av vesentlig smerte, redusert leddfunksjon og betydelig redusert livskvalitet. Disse funnene tyder på at håndartrose påvirker pasientenes livssituasjon i større grad enn tidligere antatt.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 7. jan. 2011 16:36 - Sist endret 7. jan. 2011 16:49