Disputas: Ulrich Johannes Spreng

Cand.med. Ulrich Johannes Spreng ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden p.hd. (Philosophiae doctor): Prevention of Postoperative Pain - A series of randomized clinical trials.

• 1. opponent: Associate Professor Anil Gupta, Department of Anaesthesiology and Intensive Care, Ørebro University Hospital
  • 2. opponent: Professor Ola Dale, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, Det medisinske fakultet, NTNU
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Avdelingsleder Trine Sand Kaastad, Ortopedisk avdeling, Oslo universitetssykehus HF

Professor II Trond Buanes, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Dr. med. Vegard Dahl, Bærum Sykehus, Vestre Viken HF

Mindre smerter etter operasjoner

Lege og forsker Ulrich Johannes Spreng har undersøkt flere nye behandlingsmetoder som kan redusere smertene etter en operasjon.

Operasjoner er forbundet med vevsskade og mange pasienter lider av moderate til sterke smerter etter en operasjon. Forskningen har vist at smerteomfang og utilstrekkelig smertelindring i forbindelse med operasjoner kan ha negative effekter både på kort og lang sikt. Det kan også ta lengre tid til å bli frisk.

I sin avhandling "PREVENTION OF POSTOPERATIVE PAIN – A series of randomized clinical trials" presenterer Ulrich Johannes Spreng og hans medarbeidere studier som ble gjennomført i årene 2006 til 2009 ved Bærum Sykehus, et lokalsykehus i nærheten av Oslo. Alle studiene er basert på klinisk forskning og har fokus på forbedret smertelindring etter operasjoner.

Spreng har vist at medikamentet "Pregabalin" gitt som tablett en time før en ryggoperasjon reduserte både angst før operasjonen og smerter etter operasjonen. Videre har Spreng demonstrert at et nytt smertekonsept, som heter lokal infiltrasjonsanalgesi (LIA), er nyttig hos pasienter som får operert inn en total kneprotese. Sammenlignet med ryggbedøvelse (epidural analgesi) medførte bruk av LIA mindre bruk av morfin og i tillegg ble pasientene rasker mobilisert og skrevet ut fra sykehuset.

Resultatene fra disse studiene har blitt innført i den daglige kliniske praksisen ved Bærum Sykehus og forhåpentligvis fører dette til en bedre pasientbehandling.

Publisert 16. sep. 2011 09:11 - Sist endret 28. aug. 2015 09:34