Disputas: Nils Eiel Steen

Cand.med. Nils Eiel Steen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Cortisol metabolism and release in bipolar disorder and schizophrenia spectrum disorders

• 1. opponent: Professor Mikael Landén, Sektionen för psykiatri och neurokemi, Sahlgrenska Akademien, Gøteborgs universitet
  • 2. opponent: Professor Hege Randi Eriksen, Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Reidar Tyssen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Tom Sørensen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veiledere

• Professor Ole Andreas Andreassen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  • Professor Jens Petter Berg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  • Professor Steinar Lorentzen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Nye funn i regulering av stresshormon ved bipolar lidelse og schizofreni

Lege Nils Eiel Steen har gjort nye funn i reguleringen av stresshormonet kortisol hos personer med bipolar lidelse og schizofreni. Økt nedbrytning av kortisol og svekket utskillelse av hormonet ved mentale utfordringer kan være medvirkende årsaker til økt sårbarhet for alvorlige psykiske lidelser.
Alvorlig sinnslidelse antas å kunne bli utløst av en underliggende sårbarhet kombinert med stress.

Kortisol er av de viktigste hormonene som skilles ut som respons på stress og har omfattende effekter både perifert og i hjernen. Kortisol og signalstoffer som regulerer utskillelsen av kortisol er mye studert ved affektive lidelser og psykoselidelser, og med funn av økt aktivitet i dette systemet.

Den endrede aktiviteten kan være en medvirkende faktor til utvikling av sykdom. Mekanismene bak endringene er i stor grad ukjente, og da mye av tidligere forskning har fokusert på manipulering av systemet med medikamenter, mangler det også kunnskap om kortisolutskillelse under mentale utfordringer ved disse lidelsene.

I sin avhandling Cortisol metabolism and release in bipolar disorder and schizophrenia spectrum disorders har Nils Eiel Steen og hans medarbeidere funnet økt aktivitet i enzymer som bryter ned kortisol hos personer med bipolar lidelse og schizofreni. Det ble videre funnet redusert utskillelse av kortisol ved en mental utfordring hos menn med sykdom. Økt nedbrytning av kortisol er et nytt funn ved bipolar lidelse og schizofreni.

Den økte nedbrytningen kan være del av en mekanisme for økt aktivitet i kortisol systemet og for redusert utskillelse av hormonet ved mentale utfordringer. Disse endringene i kortisol reguleringen kan gi økt sårbarhet ved eksponering for stress, og funnene kan potensielt ha betydning for identifisering av nye mål for medikamentell behandling.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 11. okt. 2011 09:51 - Sist endret 8. feb. 2022 09:41