Disputas: Knut Haakon Stensæth

Cand.med. Knut Haakon Stensæth ved Institutt for klinisk medisin, Klinikk for diagnostikk og intervensjon vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Acute cardiac symptoms and normal coronary arteries; diagnostic role of a multisequential cardiac magnetic resonance approach

1. opponent: Professor Matthias G. Friedrich, University of Calgary, Canada
2. opponent: Professor Petter Eldevik, Universitetssykehuset i Nord-Norge, Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Per Skaane, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ingebjørg Seljeflot, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Nils-Einar Kløw, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

MR av hjertet kan finne årsaken til akutte brystsmerter hos pasienter med normale kransårer
Overlege og forsker Knut Haakon Stensæth har vist at tidlig MR av hjertet hos pasienter med akutte brystsmerter og normale kransårer er viktig for å diagnostisere bakenforliggende årsaker.

Av 1145 personer innlagt med mistanke om akutt hjerteinfarkt ved Ullevål universitetssykehus i perioden mars 2007-august 2008, hadde 4,3 % normale kransårer, dvs. at det ikke ble funnet noen blodpropp. Det har hittil vært vanskelig å fremskaffe en diagnose hos disse pasientene, noe som kan være avgjørende for videre behandling.

I sin avhandling Acute cardiac symptoms and normal coronary arteries; diagnostic role of a multisequential cardiac magnetic resonance approach har Knut Haakon Stensæth og hans medarbeidere vist at man ved hjelp av en nyutviklet MR undersøkelse av hjertet kan komme frem til en diagnose hos 72 % av pasientene med akutte brystsmerter og normale kransårer. Dermed blir behandlingen mer målrettet og kan starte raskere.

I tillegg har Stensæth vist at denne MR metoden er spesielt godt egnet for utredning og oppfølging av pasienter med virusbetennelse i hjertemuskelen og stressindusert hjertesvikt.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 25. mars 2011 14:42 - Sist endret 25. mars 2011 14:55