Disputas: Maria Stensland

M.Sc. Maria Stensland ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Peptidylarginine deiminase 4 and citrullination in Rheumatoid arthritis.

1. opponent: Forsker Anca I. Catrina, Reumatologiska kliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige
2. opponent: Prosjektleder Frode Berven, PROBE, Det medisinsk-odontologiske fakultet, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Carine Østvold, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Guttorm Haraldsen, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Forsker Burkhard Fleckenstein, Immunologisk institutt, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leddgikt eller revmatoid artritt (RA) er en kronisk betennelsessykdom som fører til destruktive forandringer i ledd. RA er en autoimmun sykdom og flertallet av pasientene produserer antistoffer mot kroppens egne proteiner. Det har vist seg at mange av disse proteinene er modifiserte av enzymet peptidyl arginine deiminase (PAD), gjennom en reaksjon kalt citrullinering. Til tross for at antistofferne mot citrullinerte proteiner i dag brukes som en del av diagnostiseringen av RA, er fortsatt lite kjent om hvilke proteiner som er citrullinerte i leddene og hvilken rolle antistoffene spiller i utviklingen av RA. Vi har fokusert på isotype 4 av PAD og citrullinering. Vi har studert substratspesifisiteten hos PAD4, og vist at PAD4 lettere citrullinerer proteiner med visse aminosyresekvenser. Videre har vi utviklet en ny metode for å lettere kunne identifisere proteiner som er modifiserte gjennom citrullinering. Metoden kan potensielt brukes i identifisering av citrullinerte proteiner hos RA-pasienter.
Det har nylig blitt påvist autoantistoffer rettet mot PAD4 hos enkelte RA- pasienter, spesielt hos pasienter med et mer alvorlig sykdomsforløp. Vi viste at nivået av disse anti-PAD4 antistoffer i RA-pasienter er stabilt over en 10-årsperiode, noe som gjør dem til potensielle biomarkører for en mer alvorlig sykdom. Vi viste også at disse antistoffene ikke påvirker aktiviteten av PAD4. Antistoffer mot citrullinerte proteiner og PAD4 er relativt nye oppdagelser. Vi trenger mer forsking for å forstå hvordan disse antistoffene påvirker utviklingen av RA.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 30. mars 2011 15:28 - Sist endret 30. mars 2011 15:38