Disputas: Kari Tveito

Cand.med. Kari Tveito ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: 13C-labelled breath tests in malabsorption. Studies of patients with coeliac disease.

1. opponent: Professor Katri Kaukinen, Medical School, University of Tampere, Finland

2. opponent: Professor emeritus Arnold Berstad, Institutt for indremedisin, Universitetet i Bergen

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Lars Aabakken, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Morten Vatn, Klinikk for helsetjenesteforskning og psykiatri, Institutt for klinisk medisin, Ahus

Veileder

Viggo Skar, Unger-Vetlesen forskningsinstitutt, Lovisenberg Diakonale Sykehus

Pusteprøver for testing av cøliaki
Lege Kari Tveito har funnet ut at pusteprøver kan være til hjelp ved utredning av cøliaki. Cøliaki er en tarmsykdom som utvikler seg hos omtrent 1% av befolkningen i løpet av livet. Personer med cøliaki reagerer på gluten i hvete, bygg og rug, og må leve på et kosthold som er glutenfritt. Cøliaki diagnostiseres vanligvis ved hjelp av en blodprøve og ved at man tar en prøve fra slimhinnen i tynntarmen. I denne avhandlingen har Kari Tveito og hennes medarbeidere vist at også enkle, ikke-invasive pusteprøver kan brukes som et diagnostisk hjelpemiddel for å vurdere om en person har cøliaki. Pusteprøver egner seg generelt spesielt godt hos barn og gravide eller andre som av ulike grunner ikke kan utføre en invasiv tynntarmsundersøkelse som gastroskopi. Avhandlingen viser at bruk av ikke-radioaktive, ufarlige isotoper som sukkermolekylet 13C-xylose er like egnet som den tidligere brukte radioaktive isotopen 14C-xylose. 13C-xylose pusteprøve er også bedre egnet enn de tradisjonelt brukte malabsorpsjonstestene med måling av xylose i en blodprøve eller i urin etter at man har drukket en sukkerblanding med xylose. Det ble også utviklet en helt ny pustetest, 13C-sorbitol pusteprøve, som kan utføres på en time og som kan fastslå om en pasient har lav, moderat eller høy risiko for cøliaki. Mer forskning behøves for å undersøke om disse pusteprøvene kan brukes til å følge opp pasienter som behandles for cøliaki med glutenfri diett. Resultatene tyder på at pusteprøvene vil være godt egnet til å undersøke også pasienter som har malabsorpsjon av næringsstoffer i tynntarmen av andre grunner enn cøliaki.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 12. aug. 2011 13:54 - Sist endret 17. jan. 2013 15:14