Disputas: Teresia Wangensteen

Cand.med. Teresia Wangensteen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Genetic predisposition to obesity. Studies of monogenic and complex obesity genes

1. opponent: Professor Aila Rissanen, Obesity Research Unit, Helsinki University Central Hospital, Finland
2. opponent: Professor Frank Skorpen, Institiutt for laboratoriemedsin, NTNU, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Vessela Kristensen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Kirsten Holven, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Lars Retterstøl, Oslo universitetssykehus HF

Genenes betydning for fedme

Lege og forsker Teresia Wangensteen har i sin doktorgrad studert genenes betydning for utvikling av fedme.

Det finnes noen sjeldne, arvelige former for fedme, hvor en feil eller mutasjon i et gen fører til feil i appetitt-regulering, stort matinntak og fedmeutvikling i ung alder.
I sin avhandling Genetic predisposition to obesity. Studies of monogenic and complex obesity genes har Teresia Wangensteen og medarbeidere kartlagt forekomsten av denne arvelige fedmen blant pasienter ved Oslo Universitetssykehus. De fant mutasjoner i fedmegenene hos mindre enn 1 % av voksne og 2% av barn med alvorlig fedme.

Avhandlingen omfatter også studier av multifaktoriell, eller ”vanlig” fedme blant deltakere i helseundersøkelsene i Nord Trøndelag. Også ved ”vanlig” fedme er den genetiske komponenten viktig; mange små genetiske varianter kan hver for seg gi litt økt risiko for utvikling av fedme. Ved å studere disse genvariantene håper forskerne på å få bedre forståelse for hva som skjer i kroppen ved utvikling av fedme. Slik kunnskap er grunnleggende i arbeidet med å utvikle bedre tilbud i forebygging og behandling av fedme.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 3. feb. 2011 14:16 - Sist endret 3. feb. 2011 14:24