Disputas: Branislava Markovic Yli

Cand.med. Branislava Markovic Yli ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Improving the quality of intrapartum surveillance: Influence of active pushing time, umbilical cord values, and diabetes monitoring.

1. opponent: Professor Peter Damm, Juliane Marie Centret, Rigshospitalet, København, Danmark

2. opponent: Overlege Synnøve Lian Johnsen, Kvinneklinikken, Haukeland universitetssykehus, Bergen

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Åshild Vege, Divisjon for rettsmedisin og rusmiddelforskning, Folkehelseinstituttet

Leder av disputas

Professor Borghild Roald, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, UiO

Veileder

Professor Babill Stray-Pedersen, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, UiO

Fødselen er ikke risikofri for barnet i magen (fostre). For foster  kan mangel på oksygen under fødselen (asfyksi) føre til at hjerneceller dør, med alvorlig hjerneskade, og i verste fall død til følge. Lege og forsker Branka M.Yli og hennes medarbeidere har undersøkt 36456 terminfødsler. Disse er hentet fra 3 studier ved 13 forskjellige Europeiske sykehus. Syre-base analyse i navlestrengsblod er gullstandard for vurdering av nyfødtes tilstand etter fødselen, et objektivt mål for oksgen mangel. Imidlertid indikerte våre data at hos 1 av 7 nyfødte kan syre-base analysene være upålitelige. Et verktøy for å kontrollere påliteligheten av syre-base data er presentert. I den siste delen av fødselen, når mor trykker, påvirkes fostrets blodsirkulasjon kraftig og dermed øker risikoen for oksygen mangel. Data viste at økt varighet av trykketiden kan medføre økt risiko for uheldig utfall hos nyfødte. Hos de som hadde tegn på alvorlig oksygenmangel var trykketiden lengre (median 38 min) enn hos de som ikke hadde tegn på alvorlig oksygenmangel (median 23 min). Det anbefales en mer aktiv vurdering av fødselen, tilpasset hver pasient. I den andre delen av doktorgradsarbeidet undersøkes fostre hvor mor har diabetes mellitus (DM) eller svangeskaps diabetes (SD). Diabetes (sukkersyke) er en helserisiko for både mor og foster, og dermed tilhører disse en risiko gruppe. Kardiotokogram (CTG) er en standard fostersovervåkningsmetode. Den er rutine dersom mor har DM eller SD. Av 12789 terminfødsler, hadde  413 mødre diabetes. Detaljert analyse av CTG viste at fostre med mor som har DM hadde  hyppigere ”preterminalt” CTG mønster (som reflekterer utvikling av alvorlig fosterasfyksi) enn fostre med mor som har SD. En ny overvåkningsmetode, fosterelektokardiografi (STAN)  har også blitt undersøkt. Analysen viste at STAN bedre kunne forutsi moderat oksygen mangel hos barn av diabetiske mødre dersom CTG var normalt ved starten av registreringen.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 26. sep. 2011 09:47 - Sist endret 17. jan. 2013 15:12