Disputas: Trond Mogens Aaløkken

Fagområde: Radiologi

Cand.med. Trond Mogens Aaløkken ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): High Resolution Computed Tomography of Interstitial Lung Disease.

• 1. opponent: Docent Kerstin Cederlund, Röntgenkliniken Huddinge, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm
  • 2. opponent: Professor Karen Rosendahl, Radiologisk avdeling, Haukeland universitetssykehus, Bergen
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Nils-Einar Kløw, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Knut Stavem, Klinikk for indremedisin og laboratoriefag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Vidar Søyseth, Klinikk for indremedisin og laboratoriefag (AHUSKIL), Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

I dette prosjektet vises det at enkle røntgenundersøkelser kan erstatte åpne kirurgiske vevsprøver ved diagnostikk av enkelte alvorlige lungesykdommer.
En heterogen gruppe sykdommer i lungenes bindevev med varierende grad av betennelse og arrvevdannelse, forekommer både som isolerte lungesykdommer uten kjent årsak, og i sammenheng med bindevevssykdommer. Enkelte av disse sykdommene har høy dødelighet, den alvorligste formen Idiopatisk pulmonal fibrose (IPF) har en gjennomsnittlig overlevelse på tre år. Riktig diagnose er derfor avgjørende for prognosen, og for å kunne gi adekvat behandling til hver enkelt pasient. Tradisjonelt har det vært ansett som nødvendig med kirurgisk vevsprøve (biopsi) for denne diagnostikken.
I avhandlingen High Resolution Computed Tomography of Interstitial Lung Disease viser Trond Mogens Aaløkken og medarbeidere at en spesiell type CT-undersøkelse med fokus på romoppløsning (HRCT), er mer nøyaktig i diagnostikken av IPF enn biopsi. Dermed kan den tradisjonelle typen diagnostikk som krever kirurgisk inngrep, erstattes av en enkel og rask røntgenundersøkelse.
I den andre delen av prosjektet ble metoden HRCT benyttet til å påvise og karakterisere arrvevdannende lungesykdom hos pasientgrupper med tre forskjellige bindevevssykdommer. Forekomst og type av disse lungesykdommene er dårlig kartlagt fra tidligere, og en av konklusjonene i arbeidet er at disse pasientgruppene ikke har den alvorligste formen, IPF.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 29. mai 2012 21:43 - Sist endret 30. mai 2012 23:26