Disputas: Marit Aarønæs - Kardiologi

Cand.med. Marit Aarønæs ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Selection criteria for cardiac resynchronization therapy and evaluation of response.

1. opponent: Overlege Fredrik Gadler, Hjerteklinikken, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm, Sverige
  2. opponent: Professor Svein Færestrand, Institutt for indremedisin, Universitetet i Bergen
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Knut Gjesdal, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor Vidar Søyseth, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Overlege Erik Kongsgård, Oslo universitetssykehus HF

Lege, kardiolog og forsker Marit Aarønæs har i sin avhandling utviklet ny innsikt i hvordan  treffsikkerheten kan forbedres for å identifisere pasienter med hjertesvikt og ledningsforstyrrelser som vil ha nytte av å få implantert resynkroniseringspacemakere (CRT). Ledningsforstyrrelsene innebærer en forlenget elektrisk aktivering med påfølgende dyssynkrone, og til dels forsinkede kontraksjoner av hjertemuskelens ulike områder.

Ultralyd av hjertet (ekkokardiografi) er sentral i denne vurderingen. Ekkokardiografiske mål på forsinkelsen i starten av hjertets sammentrekning, og på tiden det tar hjertet å pumpe blodet ut fra henholdvis høyre og ventre hjertekammer viste seg betydningsfull for å forutsi respons på CRT behandling. Hjertemuskulaturen må i tillegg ha en viss gjenværende restfunksjon målt ved økte sammentrekninger vurdert ved stressekkokardiografi under pågående dobutamininfusjon for å kunne få effekt av å bli pacet. Aarønæs har også vist at pågående tap av hjertemuskel målt ved vedvarende forhøyede nivåer av troponin T, et av hjertemuskelens intracellulære molekyler og viktig for kontraksjon, reduserer muligheten for å bli bedre. Ved å arbeidsbelaste  pasientene og måle okysgenopptak både før og etter implantasjon av pacemakeren, har hun vist at også her en en viss restfunksjon av betydning for å kunne bedre pasientens fuksjonskapasitet.

Aarønæs gjennomgår også nødvendigheten av å ha en konsensus i valg av parametere som skal nyttes i evaluering denne avanserte og kostbare behandlingsformen som også har en viss komplikasjonsfare. CRT er nå etablert og anbefalt behandling for enkelte pasienter med hjertesvikt. Dette er et felt som vil engasjere forskere videre.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 31. aug. 2012 15:09 - Sist endret 6. sep. 2012 09:17