Disputas: Trude Holmeide Ågesen

M.Sc. Trude Holmeide Ågesen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Genetics of colorectal cancer: new insights to early onset and to prognostication of disease.

• 1. opponent: Professor Raquel Seruca, University of Porto, Porto, Portugal
  • 2. opponent: Professor Karl-Henning Kalland, Gade institutt, Universitetet i Bergen
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Kjell Magne Tveit, Avdeling for kreftbehandling, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor Erik Dissen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Ragnhild A. Lothe, Institutt for molekylær biovitenskap, Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

I sin doktorgradsavhandling har M.Sc. Trude H. Ågesen sammenlignet molekylære endringer i tykk- og endetarmskreft fra unge og eldre pasienter, og identifisert gensignaturer som kan forutsi sykdomsforløpet for pasienter diagnostisert med kreft i stadium II og III.

Tykk- og endetarmskreft er en av de vanligste kreftformene i Norge. Hvert år diagnostiseres rundt 3600 nye pasienter og ca 40% dør av sykdommen innen 5 år etter diagnosetidspunkt.

Gjennomsnittsalderen for tykk- og endetarmskreftpasienter er på rundt 70 år. Hos 20-30% av alle tilfellene er sykdomsutviklingen påvirket av nedarvede genetiske endringer/varianter og alder ved sykdomsdebut er ofte lavere. Den genetiske årsaken er i de fleste tilfeller ikke kjent. I denne avhandlingen har vi undersøkt kopitallet for alle gener og deres aktivitetsnivå i svulster fra unge og eldre pasienter. Vi har vist at bestemte områder i arvestoffet viser fortrinnsvis avvik i kreft hos yngre pasienter og at det er bestemte gener som i særlig grad viser endring i sitt uttrykksmønster i de samme svulstene. Disse endringene kan være viktige både for predisposisjon og for utviklingen av sykdommen.

Sykdomsforløpet hos tykk- og endetarmskreftpasienter vurderes ut fra kliniske data og mikroskopisk vurdering av svulstene og valg av behandling baserer seg på denne informasjonen. Det er nødvendig med nye diagnostiske verktøy som mer presist kan identifisere hvilke pasienter som har behov for tilleggsbehandling og hvilke som blir kurert med kirurgi alene.  Ved å måle aktivitetsnivået (mRNA) for alle kjente gener i tykk-og endetarmskreft fra uavhengige pasientserier og analysere datasettene med avanserte statistiske metoder har vi funnet to knipper med gener, ett på 13 stk og ett på 7 stk, som med god presisjon kan forutsi risiko for tilbakefall hos henholdsvis pasienter i stadium II eller III.

For mer informasjon kontakt Natalia Andronova

Publisert 24. feb. 2012 12:53 - Sist endret 27. feb. 2012 14:55