Disputas: Sofie Ragnhild Aminoff

Cand.psychol. Sofie Ragnhild Aminoff ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Emotion processing in bipolar disorder and its relationship to neurocognitive and clinical characteristics.

1. opponent: Professor Mikael Landén, Sahlgrenska akademin, Mölndal, Sverige
  2. opponent: Førsteamanuensis Åsa Hammar, Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Universitetet i Bergen, Norge
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Erik Falkum, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Einar Heiervang, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Ingrid Melle, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Psykolog Sofie Ragnhild Aminoff har studert følelsesbearbeiding hos pasienter med bipolar lidelse i forhold til sykdomssymptomer og intellektuell fungering. Studien er gjennomført i tilknytning til TOP prosjektet ved Oslo universitetssykehus-Ullevål/ Universitetet i Oslo.

Denne studien peker på at mange pasienter med bipolar lidelse i større grad enn friske kontrollpersoner opplever humørsvingninger i løpet av dagen, også utenom oppstemte eller depressive faser. Slike humørsvingninger ser dessuten ut å øke i styrke og hyppighet i det man går inn i en depressiv eller oppstemt fase. De som har mye humørsvingninger utenom stemningsepisoder ser imidlertid ut til å være gode på å løse oppgaver som måler hjernens hastighet og fleksibilitet. En mulig forklaring er at pasienter med bipolar lidelse har en evne til å tenke kjapt og fleksibelt, men at dette også kan henge sammen med en større sårbarhet for sterke følelsesinntrykk.

Studien har også undersøkt hvordan friske kontroller, pasienter med bipolar lidelse og pasienter med schizofreni opplever følelsesladede bilder. Funnene tyder på at pasienter med bipolar lidelse ikke skiller seg fra friske kontrollpersoner på denne type oppgave.

Videre peker denne studien på at pasienter med bipolar type II lidelse (hypomani-depresjon), ofte debuterer tidligere enn de med bipolar type I lidelse (mani-depresjon). Det er dog vanligere med psykotiske symptomer (vrangforestillinger, hallusinasjoner) hos personer med bipolar type I lidelse. Det å ha opplevd manier, psykose og/eller en oppstemt debutepisode er knyttet til større problemer med verbal hukommelse enn hos de uten slike episoder, hvor oppstemt debutepisode ser ut til å spille den største rollen. På liknende måte er det å ha opplevd manier og/eller psykose knyttet til mer problemer med verbal produksjon enn hos de uten slike episoder, hvor psykose ser ut å spille den største rollen.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 30. apr. 2012 11:15