Disputas: Kristin Angel

Cand.med. Kristin Angel ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Anti-inflammatory therapy and cardiovascular disease in inflammatory arthropathies. Effects of TNF-α antagonists on vascular function and structure.

1. opponent: Professor Ian Wilkinson, Clinical Pharmacology Unit, Cambridge, UK
  2. opponent: Professor Svend Aakhus, Oslo universitetssykehus HF, Norge
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Annetine Staff, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Kristian F. Hanssen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Dan Atar, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Betennelsesdempende behandling reduserer risiko for hjerte- og karsykdom

Lege og forsker Kristin Angel har funnet at moderne betennelsesdempende behandling er gunstig for å redusere risikoen for hjerte- og karsykdom hos pasienter med kroniske leddgiktssykdommer.

Pasienter med leddgiktssykdommer slik som revmatoid artritt, ankyloserende spondylitt og psoriasis artritt har økt risiko for å få hjerte- og karsykdommer. Risikoen for hjerte- og karsykdom hos disse pasientene er omtrent lik som risikoen hos pasienter med diabetes mellitus type 2. Betennelsesprosesser er sentrale i utviklingen av hjerte- og karsykdom. Enkelte betennelsesstimulerende signalstoffer slik som Tumor Necrose Factor (TNF)-α er viktig både ved utviklingen av leddbetennelse og ved åreforkalkning. God betennelsesdempende behandling kan derfor redusere risikoen for hjerte- og karsykdom hos pasienter med leddgiktssykdommer.

I sin avhandling Anti-inflammatory therapy and cardiovascular disease in inflammatory arthropathies. Effects of TNF-α antagonists on vascular function and structure har Kristin Angel og hennes medarbeidere vist at betennelsesdempende behandling med medikamenter som hemmer TNF-α bedrer hovedpulsårens funksjon og reduserer åreforkalkningsforandringer i halspulsårene. Nedsatt funksjon av hovedpulsåren og åreforkalkningsforandringer er risikofaktorer for hjerte- og karsykdom. Den gunstige effekten på hovedpulsåren var målbar allerede etter tre måneders behandling og skyltes bl a en bedret funksjon av det innerste cellelaget i pulsåren. Reduksjonen i årekalkningsforandringene var synlige etter ett år. Den gunstige effekten av TNF-α hemmere på hovedpulsåren var assosiert med en reduksjon av betennelsesstoffet calprotectin i blodbanen. Høye nivå av calprotectin øker risikoen for hjerte- og karsykdom.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 20. aug. 2012 14:08