Disputas: Maren Bakkebø

Humanbiolog Maren Bakkebø ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Transforming growth factor β superfamily signaling and its role in B-cell lymphoma.

1. opponent: Professor Marene Landström, Institusjonen för Medicinsk Biovetenskap, Umeå universitet, Sverige

2. opponent: Førsteamanuensis Ludvig A. Munthe, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor emeritus Thoralf Christoffersen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Bjørn Steen Skålhegg, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Erlend B. Smeland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lymfekreftceller kan unnslippe veksthemmende påvirkning fra proteiner som tilhører transformerende vekstfaktor β-familien (TGF-β). Dette er en av konklusjonene i PhD-avhandlingen til diplom humanbiolog Maren Bakkebø. TGF-β og relaterte beinmorfogene proteiner (BMP) er proteiner som spiller en viktig rolle i regulering av cellevekst og celledød i mange vevstyper, inkludert immunceller.

Når proteinene binder til spesifikke reseptorer på overflaten av en celle, utløses et signal inne i cellen gjennom aktivering av en rekke proteiner, også kalt signalering. Bakkebø og kolleger oppdaget forskjeller i signaleringen hos de lymfekreftcellene som var sensitive for den veksthemmende effekten til TGF-β/BMP og de som kunne unnslippe den. Disse forskjellene kan være et mulig utgangspunkt for å utvikle nye behandlingsstrategier ved lymfekreft. I lymfekreft og andre krefttyper har det vært vist at gjennom genetiske endringer utvikles det ulike måter å unnslippe effekten av veksthemmende proteiner. Dette gir en fordel for kreftcellene slik at de deler seg fortere og får bedre overlevelse. Dermed blir det flere kreftceller.

Bakkebø og kolleger har også studert proteinet SARA (Smad anchor for receptor activation) for å kartlegge dets funksjon i TGF-β-signalering. De har vist at SARA ikke er viktig i TGF-β-signalveien i lymfekreftceller og HeLa-celler. Noen studier har vist at dette proteinet er viktig for funksjonell TGF-β-signalering, men motstridende resultater har også blitt publisert, og det er mange uklarheter rundt rollen til SARA. Ved å spesifikt nedregulere SARA i HeLa-celler, og samtidig vise at TGF-β likevel utløser signaler inne i cellene og påvirker uttrykket av gener kan de konkludere med at SARA ikke er viktig for TGF-β-signalering. Videre forsøk med HeLa-celler indikerer en mulig rolle for SARA i reguleringen av reseptor for epidermal vekstfaktor (EGFR),  som er viktig for cellevekst.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 13. apr. 2012 10:53