Disputas: Andreas Barratt-Due - Immunologi

Cand.med. Andreas Barratt-Due ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden Philosophiae doctor: Upstream versus downstream inhibition of Gram-negative induced inflammation.

1.opponent: Professor Seppo Meri, Department of Bacteriology and Immunology, Haartman Institute, University of Helsinki, Finland

2.opponent: Professor Markus Huber-Lang, Center of Biomedical Research, Department  of Traumatology, Hand-, Plastic-, and Reconstructive Surgery, University of Ulm, Tyskland

3.medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Guro Valen, Avdeling for fysiologi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Johan Ræder, Akuttklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Tom Eirik Mollnes, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Andreas Barratt-Due har i sin doktoravhandling studert hva som mest effektivt kan dempe den overveldende immunresponsen som fører til utvikling av alvorlig blodforgiftning (sepsis).

Studiene viser at hemming av to sentrale deler av immunforsvaret, komplement og CD14, svært effektivt begrenser den skadelige immunresponsen. Barratt-Due og medarbeidere har ved hjelp av en eksperimentell modell med E. coli-indusert blodforgiftning på gris vist at kombinert hemming av komplement og CD14 både reduserer blodets evne til å koagulere samt virker sterkt betennelsesdempende. Dette er viktige funn, i og med at økt koagulasjonstendens og betennelse spiller en nøkkelrolle ved alvorlig blodforgiftning hos mennesker. I dag har man ingen spesifikk behandling mot blodforgiftning annet enn antibiotika og avansert intensivbehandling. Kombinert hemming av komplement og CD14 representerer derfor en mulig framtidig behandlingsstrategi.

Videre avdekkes det i avhandlingen at mer tradisjonelle måter å hemme den inflammatoriske responsen på har liten eller ingen dempende effekt på bakterieutløst betennelse. Derimot gir både komplementhemming alene og hemming av CD14 en uttalt større effekt. Begge systemer fungerer som tidlige signalveier og er dermed avgjørende for den påfølgende inflammatoriske responsen. Disse to systemene jobber tett sammen, og hemming av begge systemer synes nødvendig for en optimal effekt.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 22. okt. 2012 16:40 - Sist endret 23. okt. 2012 09:39