Disputas: Ann-Christin Røberg Beitnes - Immunologi

Cand.med. Ann-Christin Røberg Beitnes ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Antigen-Presenting Cells in Celiac Disease.

1. opponent: Professor William Agace, Mucosal Immunology Group, Experimentell medicinsk vetenskap, Lunds universitet, Sverige
  2. opponent: Overlege Lars Helgeland, Avdeling for patologi, Haukeland universitetssjukehus, Bergen, Norge
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Borghild Roald, Kinikk for diagnostikk og intervensjon, Instiutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor Lars Aabakken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Ludvig M. Sollid, Avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin, Senter for immunregulering, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Ann-Christin Røberg Beitnes har undersøkt betennelsesreaksjonen øverst i tynntarmen hos pasienter med cøliaki.

Pasienter med cøliaki tåler ikke gluten som finnes i hvete, bygg og rug. Gluteninntak hos cøliakere kan gi magesmerter og diaré. Det skyldes at immunapparatet deres oppfatter gluten som ”farlig”. Immunapparatet igangsetter en betennelsesreaksjon i tarmen som likner måten kroppen reagerer på når tarmen angripes av bakterier. Konsekvensen er at arkitekturen i tynntarmsslimhinnen blir ødelagt med avflatning av tarmtottene. Tynntarmens evne til å ta opp næringsstoffer kan bli redusert.

I sin avhandling, ”Antigen-Presenting Cells in Celiac Disease”, har Ann-Christin Røberg Beitnes og medarbeidere studert hvordan antigenpresenterende celler hos cøliakere reagerer ved gluteninntak. Antigenpresenterende celler tar opp fremmede stoffer som gluten og presenterer disse videre til andre celler i immunforsvaret. Frivillige pasienter med cøliaki som stod på glutenfri kost spiste glutenholdig brød i tre dager. Vevsprøver fra tynntarmen før og etter denne glutenprovokasjonen ble sammenliknet. Blant de antigenpresenterende cellene ble det funnet at en spesiell type, de såkalte monocyttderiverte dendrittiske cellene, økte i antall. Fordi forandringene skjer tidlig, tror man at denne celletypen er spesielt viktig. Det var også en kontrollgruppe med pasienter som hadde glutenintoleranse, det vil si at de har symptomer når de spiser glutenholdig kost, men som ikke skyldes cøliaki. I disse pasientenes vevsprøver kunne man ikke se noen forandringer i forekomster av typer antigenpresenterende celler. Dette tyder på at årsaken til plagene hos pasienter med cøliaki og de med glutenintoleranse er forskjellige.

Økningen av en bestemt type antigenpresenterende celler, de monocyttderiverte dendrittiske celler, er spesifikt for cøliaki, og den skjer før forandringer i vevsarkitekturen i tarmen. Dette funnet er viktig for forståelsen av sykdomsmekanismen ved cøliaki.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 26. sep. 2012 10:23 - Sist endret 28. sep. 2012 09:14