Disputas: Jan-Erik Berdal

Cand.med. Jan-Erik Berdal ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Airway colonization, pathogenesis and prognosis in mechanically ventilated patients.

1. opponent: Professor Jan Kristian Damås, Institutt for Kreftforskning og molekylær medisin, NTNU, Trondheim
  2. opponent: Professor Ulf Kongsgaard, Akuttklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Anne Margarita Dyrhol Riise, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Førsteamanuensis Kjell Block Hellum, Klinikk for indremedisin og laboriatoriefag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

professor Fredrik Muller

I avhandlingen undersøkes årsaksmekanismer, diagnostikk av kompliserende infeksjoner, og prognose hos pasienter med respirasjonssvikt og respiratorbehov.  I en delstudie med svineinfluensa pasienter med behov for respiratorbehandling ble det påvist influensavirus i blodet hos 4 av 7, og hos 2 påvist virus med mutasjoner som bedrer evnen til å feste seg i lungene, og ikke i øvre luftveier som ved sesong influensa. Den høye andelen pasienter med virus i blod tyder på at virus formerte seg effektivt i lungene og gav en spesielt stor virusbyrde. Det var hos disse pasientene også holdepunkter for at immunsystemet var særlig kraftig aktivert, og respirasjonssvikten kan ha sammenheng med en overskytende immunrekasjon, som ikke lenger kun beskyttet, men også skadet pasientene. Lignende observasjoner er også gjort hos pasienter med alvorlig fugleinfluensa. I et annet arbeid ble serie prøver fra luftveiene til pasienter som lå på respirator undersøkt for å se på hvilke bakterier som etablerte seg der under behandlingen, om bakterietypene stadig skiftet, og om det er nødvendig å ta prøver fra selve lungen, eller om bakterier som gir lungebetennelse hos respiratorpasienter likeså godt kan påvises i svelget eller i luftrøret. Studien viste at bakteriene i luftveiene hos respiratorpasienter er stabile over tid og at det er sterk sammenheng mellom funn i munnhule, luftrør og lunger. En enkel munnhuleprøve kan gi veiledning om hvilket antibiotikum en skal velge for å behandle lungebetennelser hos pasienter under respiratorbehandling.  I et tredje arbeid ble det vist overdødelighet hos respiratorpasienter som ble kolonisert med Pseudomonas bakterien under ”Dentosept” utbruddet, men det var fortrinnsvis de sykeste som ble kolonisert, og det er således usikkert om kolonisering i seg bidro til overdødelighet. En siste studie viste at ”Nt-proBNP”, en blodprøve som brukes til prognostisering hos pasienter med hjertesykdom, også gir prognostisk informasjon hos respiratorpasienter, men det er tvilsomt om prøven tilfører informasjon utover eksisterende prøver.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 7. mai 2012 15:59