Disputas: Stine Margarethe Biong

M.Sc. Stine Margarethe Biong ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Common genetic variation and mammographic density: risk factors for breast cancer.

1. opponent: Professor Isabel Silva, London School of Hygiene and Tropical Medicine, England
  2. opponent: Overlege Lars Retterstøl, Avdeling for medisinsk genetikk, Oslo universitetssykehus HF
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Benedicte Alexandra Lie, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor Sophie D. Fosså, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Vessela N. Kristensen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Stipendiat Stine Margarethe Biong har i sin doktorgrad forsket på mammografisk tetthet (MT) for å finne genetiske markører linket til dette fenomenet. Økt MT observert på mammografi undersøkelse har vist seg å øke risikoen for utvikling av brystkreft. Genetiske markører som er assosiert med tette mammogrammer vil derfor kunne brukes til tidlig identifikasjon av kvinner med økt sannsynlighet for å utvikle brystkreft og potensielt øke deres sjanse for å overleve.

Per i dag blir alle kvinner fom. 50 år innkalt til mammografi undersøkelse for primært å avdekke brystkreft. Ved å implementere genetiske tester vil en slik screening undersøkelse potensielt også avdekke kvinnens fremtidige risiko for å utvikle kreft.

I sin avhandling har Stine Margarethe Biong og hennes kollegaer vist at det er grunn til å tro at slike markører finnes. Arvematerialet (DNA) koder for mange tusen gener og er en blåkopi av de molekyler og proteiner som utgjør et menneske. Små og store forandringer i DNA vil derfor kunne gjenspeiles i forskjeller mellom mennesker. Slike vanlige variasjoner i arvematerialet har i denne avhandlingen blitt analysert i forhold til MT.

Av særskilt interesse er de gener som er relatert til vekstfaktorer og kvinnelige hormoner grunnet deres sentrale rolle i brystutviklingen. Det er funnet variasjoner av betydning i forhold til MT og da spesielt i gener av insulin-like growth factor familien samt i UDP-glucuronosyltranseferase familien, sistnevnte fjerner hormoner ifra sirkulasjon og gjør de harmløse. Også genene som koder for breast cancer anti-estrogen resistance 1 (BCAR1) og matrix metalloproteinase 2 (MMP2) syntes å ha variasjoner som kan predikere grad av MT. De to sistnevnte er involvert i blant annet celle forankring, stabilitet og overlevelse, faktorer som er sentrale i kreftutvikling.

Dette er forskningsresultater som må bekreftes i større studier men som holder et stort potensial til å øke kunnskap om brystkreft og fremme kvinners helse.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 3. juni 2012 14:12 - Sist endret 4. juni 2012 12:46