Disputas: Michael Bodd

Fagområde: Immunologi

Cand.med. Michael Bodd ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Gluten-reactive CD4+ T cells in celiac disease.

• 1. opponent: Professor Mark Peakman, Peter Gorer Department of Immunobiology, King’s College London Medical School, London, England
  • 2. opponent: Professor Øystein Bruserud, Seksjon for hematologi, Institutt for indremedisin, Universitetet i Bergen
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Dag Kvale, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Dekan Frode Vartdal, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Ludvig M. Sollid, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Cøliaki er en kronisk betennelse i tynntarmen som utløses av glutenproteiner fra hvete, bygg og rug. Sykdommen viser en sterk arvelighet til enkelte vevstypeantigener (også kalt HLA). De fleste pasientene uttrykker HLA-DQ2.5, mens kun 5% av pasientene uttrykker det lignende molekylet DQ2.2. DQ2.2 gir en mye lavere risiko for cøliaki. HLA-DQ-molekyler presenterer biter av gluten (glutenpeptider) til immunceller kalt CD4+ T-celler. Disse glutenreaktive T-cellene ser kun ut til å finnes i tarmen til cøliakipasienter hvor de spiller en sentral rolle i sykdommen. Tidligere undersøkelser har lært oss mye om hvilke glutenpeptider som blir gjenkjent av T-celler fra pasienter som uttrykker DQ2.5.
I denne avhandlingen har vi undersøkt hvilke glutenpeptider T-celler fra pasienter med DQ2.2 gjenkjenner. Vi oppdaget at slike DQ2.2 pasienter har glutenreaktive T-celler og at disse gjenkjenner andre glutenpeptider enn det T-celler fra DQ2.5 pasienter gjør. Dette tror vi skyldes at peptider binder ulikt til DQ2.2- og DQ2.5-molekylene. Funnene understreker betydningen av stabil binding av peptid til HLA for T-cellesvaret mot gluten og derved sannsynligvis også for sykdomsutviklingen. Dataene kan også ha betydning med tanke på peptidvaksinering som kan tenkes å bli en fremtidig behandling ved cøliaki (slik det er ved allergi).
Tilfeldigvis oppdaget vi også at en cøliakipasient gjenkjenner glutenpeptider presentert på DQ9-molekyler, som tidligere ikke har vært ansett som en risikofaktor for cøliaki. En viktig funksjon til T celler er å skille ut signalstoffer (cytokiner) som styrer betennelsen og vi har også undersøkt hvilke cytokiner gluten-reaktive T celler skiller ut.

For mer informasjon kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 9. mai 2012 12:26